Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den mesta diesel som säljs idag samlagras av merparten av bränslebolagen. Statoil Milesdiesel är, i princip, ett marknadsföringspåhitt. Om du bor söder om Gävle finns det bara två typer av Diesel; Preems variant med Tallolja och "de andras" med HVO från Neste i Finland.
Nja! Det där var väl ändå sanning med modifikation. Visst är Neste en jätteleverantör, men all Preem ACP är inte Evolution, eller har inte varit i alla fall. Det har funnits en massa olika dieslar på marknaden. T.ex. statiols bio+ med Neste HVO:n, men sedan har de också med normala 7% RME som annan produkt. De flesta är såvitt jag förstår bara "ren" diesel utan krusiduller men t.ex. ACP och nu statiol med Miles har extra reningsadditiv som inte alla har. Tydligen är diesel inte alls lika standardiserat som bensin, där alla har reningsadditiver i. De företag som marknadsför dieslar som speciella har faktiskt något extra i dem.
Söder om Gävle gäller i princip Tallolja/HVO-diesel. De tillsatser som används (ACP/Miles osv.) är också väldigt lika varann. Dessutom samlagras diesel av flera leverantörer vilket innebär att du får ungefär samma produkt oberoende av var du tankar. Preem måste naturligtvis lagra sin talloljediesel själva eftersom de är ensamma om den.

I princip all MK1 diesel har samma energiinnehåll. Det spelar ingen roll vad du kör med. Europadiesel är dock något bättre, 845/815=1,0368 dvs. 3,68 % mer fart eller mindre bränsleförbrukning.
P210 skrev:Tallolja låter som något man gör tvål av! ska det vara bra i tanken!?
Jag är skeptisk till all inblandning, ser jag reklam om "renande" och "lägre förbrukning" åker jag och tankar någon annanstans....
Talloljan går inte på något sätt att jämföra med RME. RME är eller har åtminstone varit ett jävla skit rent ut sagt. Med bara 7% är det inte skadligt men det har inte sällan varit fullt med orenheter och har sotat som ett riktigt as förut åtminstone.
Talloljan däremot är HVO som är rent och fint, brinner bra, finns egentligen inga nackdelar.
Kolla bara här : http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3868614.ece samma soppa fast gjord på fett från djur istället. Två års fältprov ute i verklig trafik och inga som helst konstigheter. HVO är bra grejer.

kaec300 skrev:Söder om Gävle gäller i princip Tallolja/HVO-diesel. De tillsatser som används (ACP/Miles osv.) är också väldigt lika varann. Dessutom samlagras diesel av flera leverantörer vilket innebär att du får ungefär samma produkt oberoende av var du tankar. Preem måste naturligtvis lagra sin talloljediesel själva eftersom de är ensamma om den.

I princip all MK1 diesel har samma energiinnehåll. Det spelar ingen roll vad du kör med. Europadiesel är dock något bättre, 845/815=1,0368 dvs. 3,68 % mer fart eller mindre bränsleförbrukning.
Man kan dock inte endast räkna på energiinnehåll. Förbränningsegenskaperna är också viktigt! Europadieseln sotar mer(även om det blir ett marginellt problem med partikelfilter), men det innebär att en del av soppan går oförbränd eller bara delvis förbränd ut genom avgaserna, varför du inte får hela energiskillnaden ut på hjulen. Visst kommer man längre men inte den fulla skillnaden.
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]