Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Automatlåda skulle jag inte ens välja bort om jag var tvungen att köpa utsläppsrätter. Jag vet att många tycker tvärtom men för mig är det det absolut viktigaste. Men då sitter jag en hel del i köerna i och kring Stockholm iofs.
av mattexc90
Exquattro skrev:Leinad, du har en toppenbil och börjar nog förstå vad jag menar, fast jag har gått åt andra hållet av olika skäl. En sak som nog påverkar försäljningen åt AWD-hållet hos Volvo är ju prissättningen. På plats 1 och 2 på önskelistorna hos tjänstebilsköpare står automat och fyrhjulsdrift. Just detta sätter Volvo låga priser på tillsammans med en gammal motor, automatlåda och billig AWD, det är ren taktik. VEA blir dyrare och det kan vara avgörande för tjänstebilsvalet och i sin tur köper kanske många AWD utan att egentligen bry sig om det. MattiasV60 har ju däremot en lovvärd anledning att avstå AWD om det är en miljövinst och då bör man kanske även väga in att skippa automaten i såfall.
Ja, och kanske t.o.m. köpa mindre bil och överväga att åka kommunalt så ofta som möjligt, och inte flyga på semestern, och äta mindre kött, om det är miljöhänsyn man är ute efter. Nja, jag tror *generellt* att det är plånboken som styr, för de flesta, inte miljöhänsyn, men det låter mer lovvärt att hänvisa till miljön.
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:Ja, varför inte dela erfarenheter så att folk som faktiskt ska välja inte bara schablonaktig höftar utan att veta vad de väljer.

Jag hävdar ju att det är en enorm hype kring AWD just nu och att det hela beror på användning. Jag hävdar också att den bästa bilen för motorvägskörning inte är AWD. Alltså för den vanliga föraren som inte åker till fjälls eller drar husvagn. Anledningen är att AWD blir dyrt i förbrukning, skatt etc. Den är inte heller bekväm för långfärder då den varvar så högt och slukar bränsle, jag talar om gamla femman och gamla växellådan. För många vardagsåkare är den nya VEA och åttalådan ett bättre alternativ ekonomiskt och komfortmässigt.

Jag ligger i Lübeck och skriver detta. Vi blåste ner från Göteborg igår och jag låg mest i 120 km/h och sådär 140 km/h de 9 milen på tysk mark. Jag tittade på snittet när jag parkerade och det låg på låga 0.51 L / mil. Bilen är en tung XC 70 Sport edition D4 VEA med 8:a aut.

I vilket fall, kombinationen D4 VEA och aut får en att känna sig som en kung på vägen med en behagligt drag och lugna varv vid hög fart. Det är lätt att bli fartblind då 120 km /h knappt känns. Jag gled upp för Hallandsåsen i 120 utan att lådan växlade ner och kändes inte ansträngt alls. Min bil är helt enkelt den bästa långfärdsbil jag har upplevt. Jag vet att en del tycker att V70 borde vara bättre för det men jag gillar helt enkelt den högre gången och slippa känna varje litet gupp i häcken. Speciellt skönt var det på Autobahn som numera är så lappad så det känns som att köra på räls. I somras med min förra V70 var varje skarv en plåga. Nu gick det att överleva.
Om allt går på förbrukning kan du ju fortsätta:

- aircondition
- el i bakrutan
- el stolar
- automat
- power steering
- servopump på bromssystemet
- släcka ljus

Osv osv. Allt som ger antingen komfort eller säkerhet men som går att köra utan.

Vi vet alla att teknologin kommer att vinna i slutänden och att 5-6 cylindriga motoren är förtid.

Men där vill fortfarende vara en marknad för andra lösningar än vea.
Användarvisningsbild
av Robbi
Intressanta motiveringar och ingen har väl fel. Någon funderade om min egna erfarenhet och jag hade en XC70 med Haldex 3 för massa år sedan. I en tur i Norrland vintertid en massa år sedan, var det en grym hjälp. Det är däremot inget jag planerar att göra om och jag bor i Göteborg med mildväder. Bilen används mest på landsväg och ner i kontinenten på långresor.

Mitt val för FWD baseras mycket på ekonomiska resor, billigare ägande med skatt, ekologin och framförallt känslan om lite skönt glid på motorväg. Min gamla AWD var inte bekväm över 120, inte den nya jag provkörde heller. VEA och automat är det. Med låga 1700 varv vid 120 så kan ni ju själva räkna ut vad det gör för förbrukning och komfort. Ni som har AWD vet ju på vilka varv ni ligger på där. Jag kände inte att mitt bilkörande krävde AWD jämfört med vad jag tjänar på att köra FWD. För mig kändes AWD som en traktor och jag ville ha en skön motorvägsbil.
Användarvisningsbild
av sony
det snackas så mycket skit om "gammla motor och låda" men hur många av er känner verkligen någon skillnad. Det är samma sak på BMW forum där alla snackar om "körglädje" sen kör man en 316 eller nåt. Jag köper att vissa ser och känner skillnaden mellan gammal och nytt men jag tror att dem flesta säger vad dem hört från andra. Jag älskar bilar och har haft körkort i snart 20år men när jag testade VEA mot AWD märkte jag ingen större skillnad mellan dessa bilar förutom det som man ser med ögonen. Det jag ville säga med det här inlägget är att vi alla här älskar Volvo och borde inte snacka illa om den gammla motor. Jag köpte en ny xc60 och det blev en D4AWD det bilen är i mina ögon hur bra som hälsat. Nytt eller gammalt oviktigt. Den gammla hederliga 5 cylindriga motor. Bra motorljud och AWD för mig känndes som ett måste på en XC modell. Jag bor i stan men så fort man nämner AWD tar folk upp tärengkörningar. Jag köpte min AWD för att min fru ska kunna köra från Ikeas parkeringsplats med 2 barn när det har snöat utan problem eller att hon ska kunna köra iväg vid en trafikljus utan problem jag köpte inte den för att köra uppe i berget. Ta den bilen som känns rätt för dig men snacka inte skit om andra modeller. Vissa vill ha AWD och skiter i att det är den gammla motor vissa tar VEA pga egarkostnader och vissa tar den pga miljö.
Användarvisningsbild
av Robbi
Robbi skrev:Intressanta motiveringar och ingen har väl fel.
Bra motivering med barn i bilen. Jag gillade också femman, ska försöka undvik ordet "gammal" då den faktiskt inte är gammal utan fortfarande i bruk. Den "första" låter kanske bättre?
av rojo8515
Jag har faktiskt funderat på att ha två XC60 i familjen.

En FWD och en med AWD skulle vara perfekt, för min del skulle minst 90 % av körningen gå alldeles utmärkt med FWD.

När jag behöver AWD tar jag den bilen istället.

Frugan tar min begagnade XC 60 AWD då hon bara har två kilometer till arbetet på helt plan väg.

Jag leasar en ny XC 60 FWD då jag har 2000 mil tjänsteresor per år. När det krävs byter vi bil bara.
Användarvisningsbild
av ER
mattexc90 skrev:
Exquattro skrev:Leinad, du har en toppenbil och börjar nog förstå vad jag menar, fast jag har gått åt andra hållet av olika skäl. En sak som nog påverkar försäljningen åt AWD-hållet hos Volvo är ju prissättningen. På plats 1 och 2 på önskelistorna hos tjänstebilsköpare står automat och fyrhjulsdrift. Just detta sätter Volvo låga priser på tillsammans med en gammal motor, automatlåda och billig AWD, det är ren taktik. VEA blir dyrare och det kan vara avgörande för tjänstebilsvalet och i sin tur köper kanske många AWD utan att egentligen bry sig om det. MattiasV60 har ju däremot en lovvärd anledning att avstå AWD om det är en miljövinst och då bör man kanske även väga in att skippa automaten i såfall.
Ja, och kanske t.o.m. köpa mindre bil och överväga att åka kommunalt så ofta som möjligt, och inte flyga på semestern, och äta mindre kött, om det är miljöhänsyn man är ute efter. Nja, jag tror *generellt* att det är plånboken som styr, för de flesta, inte miljöhänsyn, men det låter mer lovvärt att hänvisa till miljön.
Bryr man sig om miljön så slutar man elda med ved och byter till fjärrvärme el. bergvärme då vedeldning är betydligt värre än småsaker som AWD, diesel och dubbdäck tom ihop med automatlåda.
Skulle idag inte välja bort automatlåda trotts att den man har är "usel" enligt vissa när man väl testat det för att peta växlar själv i tid och otid är så mycket 80-tal så det smäller rejält om att man inte fattat det tidigare hur man envisats om att peta pinnen själv.

Utsläppsrätt slipper man köpa då man inte eldar med ved som huvudsakliga värmekälla då dessa borde behöva köpa till extra dyra för att kompensera utsläppen, inte ens med dubbdäck kommer man upp i samma nivåer av miljöförstöring som vedeldare.
av Rudolfs
Jag valde en V60 D4 AWD pga att kampanjen var rätt. Inget krav alls på denna bil. Automat var krav och värmare.

Har haft både RWD i AMG Mercedes, Quattro iom att jag ägt bara quattro Audis. RWD i BMW, FWD i VW, FWD i Volvo. Nu känns det som att jag struntar i awdn, Dock ger ju awdn och automatlådan en trevlig känsla på motorvägen.

Jag har 110 väg i 5 km ungefär av mina 2.5mil enkel resa till jobbet, resten är 70-50 och 80 väg. Så jag tror inte jag kommer bli "lidande" Åker idag S70 Turbo som snittar 1.25L milen för man kan inte låta bli o gasa hela tiden :)
av kmi
I princip helt irrelevant hvilken motor man køber med mindre man kører rigtigt mange mil.
Jmf. Med värdeminskningen er de årlige udgifter peanuts.

Mit råd er at ta den man får mest rabatt på. Awd vs fwd, 8 vs 6 steg aut. Låda, 4 vs 5 cylinder spiller det virkelig logen rollen når alt kommer til alt ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]