- lör 29 nov 2014, 20:52
mattexc90 skrev:Exquattro skrev:Leinad, du har en toppenbil och börjar nog förstå vad jag menar, fast jag har gått åt andra hållet av olika skäl. En sak som nog påverkar försäljningen åt AWD-hållet hos Volvo är ju prissättningen. På plats 1 och 2 på önskelistorna hos tjänstebilsköpare står automat och fyrhjulsdrift. Just detta sätter Volvo låga priser på tillsammans med en gammal motor, automatlåda och billig AWD, det är ren taktik. VEA blir dyrare och det kan vara avgörande för tjänstebilsvalet och i sin tur köper kanske många AWD utan att egentligen bry sig om det. MattiasV60 har ju däremot en lovvärd anledning att avstå AWD om det är en miljövinst och då bör man kanske även väga in att skippa automaten i såfall.
Ja, och kanske t.o.m. köpa mindre bil och överväga att åka kommunalt så ofta som möjligt, och inte flyga på semestern, och äta mindre kött, om det är miljöhänsyn man är ute efter. Nja, jag tror *generellt* att det är plånboken som styr, för de flesta, inte miljöhänsyn, men det låter mer lovvärt att hänvisa till miljön.
Bryr man sig om miljön så slutar man elda med ved och byter till fjärrvärme el. bergvärme då vedeldning är betydligt värre än småsaker som AWD, diesel och dubbdäck tom ihop med automatlåda.
Skulle idag inte välja bort automatlåda trotts att den man har är "usel" enligt vissa när man väl testat det för att peta växlar själv i tid och otid är så mycket 80-tal så det smäller rejält om att man inte fattat det tidigare hur man envisats om att peta pinnen själv.
Utsläppsrätt slipper man köpa då man inte eldar med ved som huvudsakliga värmekälla då dessa borde behöva köpa till extra dyra för att kompensera utsläppen, inte ens med dubbdäck kommer man upp i samma nivåer av miljöförstöring som vedeldare.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..