Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mange69
Priset beror nog även på motor. Jag har en XC60 D5 AWD MY14 och fick ett pris på drygt 7000 kr (motorvärmare och kupéuttag) på Nordiska bil i Boden (Volvo ÅF).
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag betalade cirka 2200kr för alla nödvändiga Calix delarna i blåa volvo orginalkartonger, motorvärmare och kupeuttag. Sedan tog det 3-4 timmar att installera i lugn takt hemma i garaget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Slangvärmare skall du välja, vilket det lär vara i orginalkartongerna. Det är inte dyrt med orginal, då får du alla de rätta fästdetaljerna som behövs etc. etc. Jag ser ingen anledning att välja något annat än orginal här, så länge det är en slangvärmare.
av BennyL
fyrahjul skrev:Så det man inte ska välja är alltså blockvärmare, allt annat funkar?
Blockvärmare är ett gammalt uttryck för när man knackade bort en frostplugg och satte in motorvärmarkroppen i hålet, detta görs nästa inte idag.
Det som har blivit vanligare för att det är enkelt för tillverkaren är kontaktvärmare som alltså är ett element som monteras utanpå motorn eller oljetråget och skall genom sin kontakt värma det som den sitter på. Dock går det mesta av värmen från en sådan ut i luften istället för in i motorn.
av Rådlös
Som förstärkning till det BennyL säger om dom så kallade kontaktvärmarna, så kan man påpeka att t.o.m vetenskapen har konstaterat att: Vatten är den bästa värmeledaren! http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 61903.html
Kontaktvärmaren kan närmast jämföras med att sätta ett strykjärn mot motorblocket.

Sedan kan man säga att orsaken till att dom så kallade Blockvärmarna är "på väg bort" är att det helt enkelt inte finns plats för dom i kylkanalerna i flera av dagens motorer. Synd, för det var annars mycket effektiva värmare. I alla Volvos rödblockare passar dom utmärkt. Jag har dock en blockvärmare (fabriksmonterad) i min V70 2.0F -08. Fordmotorn.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Är på jakt efter motorvärmare och kupé uttag till våran D4204T5, och vi skulle få ge 12lök monterat o klart på Bilia.
Vilket är på tok för dyrt, hade tänkt att göra det själv och vill helst ha original (Calix) till bilen och ej Defa som Bilia ville stoppa i.

Det var Defa 412773 + 460803, detta är en slang värmare med cirkulationspump. Har sett att även 412774 också skulle passa och då blir det betydligt billigare.

Någon som vet om man måste ha Defa:n med slang o cirkulation?

Mvh F
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag lämnade in min bil till Volvo för eftermontering av Calix motorvärmare och kupe uttag.
Betalade 5.677:- för det så tolvtusen lät väldigt dyrt.
Kan inte tänka mig att det skulle vara mycket dyrare till din bil åtminstone inte dubbla priset.

VO 31359329

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]