Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
volvobrasse skrev:
Enduroåkaren skrev:
aldrigstanna skrev:Riktigt plågsamt tråkig motor. Varför inte ta en lite större?
Därför att jag behöver ingen större, så enkelt är det!
Bryr dig inte om vad dom andra säger :) Tänk på att i ett forum som detta hänger många motor-Talibaner. Jag är lite som dig, jag skiter i om jag har en F1 motor under huven. Det som är viktigast för mig är looken på den aktuella bilen samt ev någon del av utrustningen som jag gärna vill ha. Ex i mitt fall har jag valt en T3:a. Framstår väl enligt vissa här inne som mopedversionen av V60:)
Det är väl bara T6 som det är lite klipp i eller om det finns någon enstaka T5. Dieslarna är inga raketer.
Japp så är det. För min del är T3 ett betydligt piggare val än min gamla 2.0F :) Men i mitt fall, jag har två barn som jag puttrar omkring med till diverse affärer med :) Kör man med en familj så blir körstilen detsamma, även med en mycket dyrare och snabbare motor, för mig i alla fall. Därför tycker jag att det känns onödigt att lägga 20 - 40 000 extra på en annan motor. Man får liksom samma bil ändå, dvs grundförutsättningarna. Men reservation om att man inte får erektion av acceleration.
Användarvisningsbild
av Perra83
Samma här. Kör ofta med två hundar i buren i bagaget och jag vill inte att dom ska kräkas eller nått så det blir lugn körning för mig med.

Jag gillar ändå mycket effekt. Ser man olyckor och har varit nära att orsaka något själv så tar man det gärna lite försiktigt. Skinnstolar och en bra stereo är värt mer än en stor motor.
av Gourmand
En utmärkt motor till V60. Snål och med fullt tillräckligt med kraft för vardagskörning. Dessutom en motor som håller bra. Någon använde uttrycket "motortalibaner" och det tycker jag stämmer rätt bra. Man får räkna med att det är en mycket begränsad skara Volvo-ägare som är aktiva på ett nätforum likt detta. De flesta har inte ens en aning om att det existerar. På nätforum som detta flockas alltid de som alltid tycker att en motor med normal motorstyrka är svag, för liten, slö osv. Ute i den stora världen, alltså utanför "jagrullar"-sidorna, är uppfattningen oftast en helt annan. Lycka till med nya bilen.
Motortalibaner :) Ja det är konstigt att bilarna måste bli starkare och starkare hela tiden.
Anser själv att ungefär 1hk per 10kg totalvikt är lagom eller till och med i överkant för vanliga familjebilar.
D2 är en kanonmotor som fungerar mycket bra i både V60 och i V70.
Användarvisningsbild
av Robbi
SvenB skrev:
aldrigstanna skrev:Riktigt plågsamt tråkig motor. Varför inte ta en lite större?
GLÄDJEDÖDARE. Här kommer en medlem och formligen sprutar av glädje, och så sågar du bilen jäms med "fotknölarna" :D
D2 i V60 är ju definitivt mycket mer rätt än i V70 etc. Jag tycker faktiskt den är lagom för bilen och det finns fördelar med skatt och förbrukning. Om man inte ska tokköra utan vardagsköra och framförallt långköra, är motorn perfekt. Grattis till ett bra val och svart är snyggt och lite kaxigt. Hur långt har den gått?
av Aman
Hej
Den utmärkta D2 motorn blir ännu bättre till modellår 2016, då den går från 1,6 till 2,0 liter och skall lämna 120hk.
Ett stort lyft med ett totalt bredare körbart register. Man kan anta att denna VEA light blir ett stort lyft för D2 positionen.
rosenlorden skrev:Gött med ny kärra!! Automat eller manuell? Blir mkt vevande på spaken med manuell o D2 8)
Manuell, visst får man växla, men lådan känns som att skära varmt smör, så det är lugnt.
Gourmand skrev:En utmärkt motor till V60. Snål och med fullt tillräckligt med kraft för vardagskörning. Dessutom en motor som håller bra. Någon använde uttrycket "motortalibaner" och det tycker jag stämmer rätt bra. Man får räkna med att det är en mycket begränsad skara Volvo-ägare som är aktiva på ett nätforum likt detta. De flesta har inte ens en aning om att det existerar. På nätforum som detta flockas alltid de som alltid tycker att en motor med normal motorstyrka är svag, för liten, slö osv. Ute i den stora världen, alltså utanför "jagrullar"-sidorna, är uppfattningen oftast en helt annan. Lycka till med nya bilen.
Jag har inget bråttom i trafiken, visst min förra bil, V50 2,0D var snabbare och starkare, men V60 med sin hastighetsberoende servo är mycket skönare än V50 där styrningen har en viss gocart-känsla, särskilt för mig som är Strokedrabbad!
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]