Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Ja brukar åka dirket fån Volvo till gummiverkstaden för att få däck monterade. Dom blir alltid glada och säger att Volvo håller hög kvalité på sina fälgar. Originalfälgar brukar av vad jag har sett ha betydligt tjockare och mer hållbar lack.
av CHSC
Hittade begagnade Mantus 18" original för 3750:- och klippte till. Måste bara bestämma mig om jag ska ha Hakka 8 eller Hakka R2.
Användarvisningsbild
av Perra83
CHSC skrev:Hittade begagnade Mantus 18" original för 3750:- och klippte till. Måste bara bestämma mig om jag ska ha Hakka 8 eller Hakka R2.
R2 så klart! Nära till Tyskland och i söder existerar inte ens snö.
Hur är det med kvalitén i övrigt?

Känner en som för några år sedan inte fick till balansen på eftermarknadsfälgar. XC60 är en stor och tung bil, gäller ju att dom klarar vikten med.

Jag personligen skulle aldrig få för mig att köpa något annat än orginalfälgar.
av Rudolfs
XC90_Executive skrev:Hur är det med kvalitén i övrigt?

Känner en som för några år sedan inte fick till balansen på eftermarknadsfälgar. XC60 är en stor och tung bil, gäller ju att dom klarar vikten med.

En normal 16" fälg klarar ungefär 600kg, Det e 2400kg. Jag Har nästan bara haft eftermarknadsfälgar, aldrig ett strul. Har beställt 16" BM Shadow till min v60.
Användarvisningsbild
av skyrazer
XC90_Executive skrev:Hur är det med kvalitén i övrigt?

Det är tyvärr ett stort "du får vad du betalar för"-mönster på detta. De stora aktörerna på marknaden levererar fälgar av hög kvalitet, minst jämförbara med originalfälgar, medan andra mindre aktörer satsar mer på pris och då blir det mindre (billigare) material i fälgen med mer vikter och mindre slagtålighet som en följd.
Tittar du, som exempel, på märken som OZ Racing och BBS (som för övrigt levererat OE-fälg till Volvo en gång i tiden) så skulle jag våga påstå att kvaliteten till och med är bättre än mer eller mindre alla OE-hjul på marknaden tack vare mycket avancerade tillverkningsmetoder (OT...sorry!)
Smaken är som baken men jag personligen skulle aldrig vara rädd för eftermarknad så länge man söker sig till stora välrenommerade aktörer, inte värre än att köpa torkarblad och spolarvätska från andra än Volvo :)
Användarvisningsbild
av MartinS
skyrazer skrev: Smaken är som baken men jag personligen skulle aldrig vara rädd för eftermarknad så länge man söker sig till stora välrenommerade aktörer, inte värre än att köpa torkarblad och spolarvätska från andra än Volvo :)
Exakt... http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... ska-battre

:roll: :-O)
Användarvisningsbild
av Perc
CHSC skrev:Måste bara bestämma mig om jag ska ha Hakka 8 eller Hakka R2.
Jag har inte haft Hakka 8, men väl 7. Två splitternya uppsättningar, en på V70N -04 och en på nuvarande bil. Åker nu på R2 som jag köpte efter första vintern eftersom jag tröttnade på oljudet. På V70:n störde det mig inte, men vägbuller är Octavians akilleshäl och dubbdäck var helt klart fel val.

Jag upplever inte greppet som sämre över huvud taget, förutom möjligtvis på riktigt glashal blankis då det regnar. Firmabilen har förresten dubbade Nokian, så jag får jämföra dubbat och dubbfritt fem dagar i veckan. Ser ingen orsak att ha dubb.
Användarvisningsbild
av ER
Har haft BBS Nebula kopior på S60:n utan bekymmer om man bortser från behovet av navring i plast. Enda kruxet är vad man svarar när någon frågar "när fanns dessa i 17"" då personen vet att det var 18" dessa fanns som så man fick ju dra till med "specialare".
Kommer dock hålla mig till original på XC:n sommar som vinter även om det kan bli från XC60 då det finns nån fälg jag fastnat för från lillasyrran då jag ändå skall ha nya däck till sommaren, är inte många mm mellan XC-original 16" och klistervikterna på avsedd plats på en XC70 med 16,5" bromsar så man tycker att Volvo borde anpassat detta bättre på sina fälgar, eller satt 17" som minimum med 16.5" bromsar även om 16" passar precis.
Har heller aldrig haft strul med Volvos Borbet på XC:n eller andra Volvo OEM aluminium jag avvverkat genom åren med volvo:s sommar som vinter.
Vad gäller livslängd och slitage på lack/ytskickt så är det hugget som stucket för mig original eller pirat avsedd för vinterbruk. Sen kan man plastidippa fälgarna innan dom blir slitna så man får ett yttre lager i valfri färg mellan mattsvart ända till original silver utan att du kan se skillnaden ut till regnbågens alla färger. När denna färg sen är sliten tar man och drar av den och lägger nya lager och börjar om med originallacken under i oförändrat skick.
Behovet av olika bultar sommar/vinter är för mig ett ickeproblem då jag alltid haft just en uppsättning för vinterbruk och en fin uppsättning för sommarbruk.
Låsbultar samma sak och när det finns bättre än original McGuard så tvekar jag inte över att betala för specialtillverkade av Intera när det sitter dyrare juveler på fordonet.
Användarvisningsbild
av Perc
ER skrev:Har haft BBS Nebula kopior på S60:n utan bekymmer om man bortser från behovet av navring i plast. Enda kruxet är vad man svarar när någon frågar "när fanns dessa i 17"" då personen vet att det var 18" dessa fanns som så man fick ju dra till med "specialare".
Är det faktiskt så många som har koll på vem som gör vad i vilken storlek?
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]