Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det dummaste du kan göra om du inte tänkt köpa bilen är att provköra :wink:
av perhall
Tycker Bilias bil har ett bra pris, åtminstone om du förhandlar lite. Bra utrustning och inte mycket mer pengar än vad den kostar med tråkig motor. Bila med AWD är otroligt heta som beggade, vilket inte riktigt återspeglas i priset här.

Kan till och med tänka mig att bilen skulle gå för detta pris på kvd.se...

T6 är en raket jämfört med alla andra motoralternativ.
PH
Användarvisningsbild
av gurrish
Som lövet nämner är det kanske rent av farligt att provköra, jag lär ju bli frälst. Har ju kört runt med en bi-fuel (140 hk 0-100 på en kvart), i fyra år. Fartresurserna lär ta mig med storm plus att väghållningen och chassit är av en helt annan värld. Det som avskräcker mig lite är bränslenotan och försäkringen som kommer öka märkbart skatten är ju inte så farlig runt 2500. Bränslenotan går ju att påverka genom att köra snålt till vardags.

Idag betalar jag runt 700 i månaden för helförsäkring för min v70 hos volvia, bor i stan och är "ung" (28). Volvia vill ha strax över 1050 i månaden för att helförsäkra ovan nämnda objekt.

Är inte det rena rånet? och det är ändå i princip det billigaste priset jag hittat... :(
av Lövet
Kolla runt med flera bolag. Skillnaderna kan vara enorma.

Bränslenotan brukar inte vara den stora kostanden på en bil om du inte kör långt.
Användarvisningsbild
av crumpets
gurrish skrev:Som lövet nämner är det kanske rent av farligt att provköra, jag lär ju bli frälst. Har ju kört runt med en bi-fuel (140 hk 0-100 på en kvart), i fyra år. Fartresurserna lär ta mig med storm plus att väghållningen och chassit är av en helt annan värld. Det som avskräcker mig lite är bränslenotan och försäkringen som kommer öka märkbart skatten är ju inte så farlig runt 2500. Bränslenotan går ju att påverka genom att köra snålt till vardags.

Idag betalar jag runt 700 i månaden för helförsäkring för min v70 hos volvia, bor i stan och är "ung" (28). Volvia vill ha strax över 1050 i månaden för att helförsäkra ovan nämnda objekt.

Är inte det rena rånet? och det är ändå i princip det billigaste priset jag hittat... :(
Det låter ju billigt för den bilen! 1540kr/mån ville Volvia ha av mig för den... 26 år, närförort Stockholm. Vågar inte tänka på vad de hade velat ha om jag var skriven i innerstan...
Användarvisningsbild
av gurrish
crumpets skrev:
gurrish skrev:Som lövet nämner är det kanske rent av farligt att provköra, jag lär ju bli frälst. Har ju kört runt med en bi-fuel (140 hk 0-100 på en kvart), i fyra år. Fartresurserna lär ta mig med storm plus att väghållningen och chassit är av en helt annan värld. Det som avskräcker mig lite är bränslenotan och försäkringen som kommer öka märkbart skatten är ju inte så farlig runt 2500. Bränslenotan går ju att påverka genom att köra snålt till vardags.

Det låter ju billigt för den bilen! 1540kr/mån ville Volvia ha av mig för den... 26 år, närförort Stockholm. Vågar inte tänka på vad de hade velat ha om jag var skriven i innerstan...
varierar väldigt mellan olika bolag, länsförsäkringar ville ha 1705!! Trygghansa 1270, if 1540, folksam 1250. :???:

i min kalkyl blir det ändå inte mer än 500 - 800 dyrare i månaden med T6 AWD med motsvarande D3 a.k.a snåldiesel med försäkring skatt och bränsle.
Då är det ändå värt de pengarna för 0-100 på 6.2 sekunder :twisted:
av JST
Hur har det gått?
Jag var själv inne på en beg T6 awd, fast tänkte mig något nyare än du. Jag kollade på MY 2012 och framför allt 2013 vilka brukar ligga från ca 270' på blocket. Det är säkert en helt underbar bil, men jag släppte tankarna på denna och beställde en ny T5 istället. Mycket pga de nya VEA-maskinerna ihop med ny automat.
Om man som du kollar på MY 11 så kommer man ju neråt drygt 200 vilket måste vara väldigt mycket bil för pengarna. Lycka till!
Användarvisningsbild
av gurrish
Än har det inte blivit något, lagom till när jag skulle åka och kolla började min nuvarande bil bete sig konstigt, har en bi-fuel och det verkar som att en ventil på en av gastankarna har pajat. Går ju inte att sälja eller besiktiga den utan att den skiten fungerar :(

Nu går jag i kvalet om jag ska "skänka" bort den och göra en brakförslust, eller fixa den... I övrigt är det en pedantskött bil som redan kostat för mycket i underhåll.

Beskriver mitt problem i en annan tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=111027
av JST
gurrish skrev:Än har det inte blivit något, lagom till när jag skulle åka och kolla började min nuvarande bil bete sig konstigt, har en bi-fuel och det verkar som att en ventil på en av gastankarna har pajat. Går ju inte att sälja eller besiktiga den utan att den skiten fungerar :(

Nu går jag i kvalet om jag ska "skänka" bort den och göra en brakförslust, eller fixa den... I övrigt är det en pedantskött bil som redan kostat för mycket i underhåll.

Beskriver mitt problem i en annan tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=111027
Otroligt tröttsamt!
Har du nån aning om hur mycket det kostar att fixa?
En sån viktig grej är nog bra att ha lagat, jag skulle tro att det lönar sig för att bli av med bilen till ett någorlunda acceptabelt pris.
Lycka till!

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]