Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meco
Lövet skrev:Då menar jag att du kopplar in en sån eller motsvarande här till ditt batteri på helgerna. Anledningen är att bränslevärmaren förbrukar batteri när den körs, ganska mycket dessutom. Kör du bara korta sträckor kommer bilen inte kunna ladda upp sig själv i samma takt som bränslevärmaren förbrukar batteriet.

Bild
http://www.batofiske.se/elmotorer-minn- ... AmHy8P8HAQ
Ah ok! Då är jag med! Men frågan är, jag so bor i mellansverige, kan det vara värt att slänga på en elektronisk motorvärmare på den? Jag får olika signaler ang. detta. Har ju hört att motorn mår bärre av det. Dock så har en del bilentusiaster sagt att det bara är nonsens, motorn får inte stryk av att startas kall, ex. i minus 20 :)

Så frågan är, vad är rätt i denna fråga samt bör jag investera i en elektronisk motorvärmare?
Kör du långstäckor någorlunda regelbundet?
av Meco
Lövet skrev:Kör du långstäckor någorlunda regelbundet?

Mitt körschema ser ca ut så här:

Mån - fredag : ca totalt 1,5 mil/dag ( 5 km på morgon + 5 km hem på eftermiddag + 5 km lite lulllull-körning på kvällstid).:)

Lördag, söndag: 4-6 mil/dag

3 ggr per år: 2 x 40 mil

Är vad jag kört i snitt dom senaste 6 åren :)
Helgerna kommer hjälpa till att ladda batteriet. Det är positivt :)

Det du kan göra är att köra med bränslevärmaren och se om bilen börjar varna. Gör den det är det bara att du köper laddare, de kostar som du ser bara några hundralappar.
av Meco
Lövet skrev:Helgerna kommer hjälpa till att ladda batteriet. Det är positivt :)

Det du kan göra är att köra med bränslevärmaren och se om bilen börjar varna. Gör den det är det bara att du köper laddare, de kostar som du ser bara några hundralappar.
Ok, men har du något lämpligt svar det där om kallstarter? Stämmer det? :)
Kallstarter sliter på bilen helt klart. Men kommer det bli ett problem? Nej antagligen inte. Dagens oljor håller mycket hög kvalitet.
Dessutom är kallstart enligt nån definition jag läste en start där motorns temperatur är under 60-grader. Så varm blir motorn aldrig av en elektrisk motorvärmare.
av Meco
Lövet skrev:Kallstarter sliter på bilen helt klart. Men kommer det bli ett problem? Nej antagligen inte. Dagens oljor håller mycket hög kvalitet.
Dessutom är kallstart enligt nån definition jag läste en start där motorns temperatur är under 60-grader. Så varm blir motorn aldrig av en elektrisk motorvärmare.
Försöker hitta hur mycket en sådan kostar att installera på V60:n, men hittar ju ingenstans? Men är det som du skriver så verkar det ju spela föga roll :)
Bilen kommer vara varm och skön att sätta sig i. Det är typ det.

Kostnad för att installera hamnar nog nånstans runt 5-6 tusen. Men vänta med det tills efter du använt bensinvärmaren under en period. Det kan ju fungera.
Enda anledningen till att du skulle montera el-värmare nu, är om du kan få reducerat pris på den om bilfirman monterar den innan leverans. Annars gör som "Lövet" rekommenderar, vänta och se hur det fungerar med bensinvärmaren. Om du startar den när du kommit ur ditt kallgarage hjälper den till att du får värme fortare. Jag vet inte om det är så på bensinvärmare, men dieselvärmare har en funktion att den kan starta automatisk för att hjälpa till med att värma upp bilen (tillskottsvärme).
av Meco
SvenB skrev:Enda anledningen till att du skulle montera el-värmare nu, är om du kan få reducerat pris på den om bilfirman monterar den innan leverans. Annars gör som "Lövet" rekommenderar, vänta och se hur det fungerar med bensinvärmaren. Om du startar den när du kommit ur ditt kallgarage hjälper den till att du får värme fortare. Jag vet inte om det är så på bensinvärmare, men dieselvärmare har en funktion att den kan starta automatisk för att hjälpa till med att värma upp bilen (tillskottsvärme).
Ja, det enda problem jag ser är ju att då den står i ett garage på morgonen så kan jag ju inte köra den med tanke på avgaser? Det innebär att bilen är tvärkall när jag ska iväg till jobbet :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]