Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mackanktm skrev:Jag tycker komforten inte är några problem, men man har ju också olika kriterier. Jag har sportchassi samt 19" (Har en Black-R)
Ja frågan hur det känns i jämförelse med standard. Är ju väldigt svårt detta då man inte kan provköra en med sportchassi. Verkar som sagt inte vara helt vanligt att folk köper dom så.
V60 funkar bättre med sportchassi än XC60 tycker jag - OM man kör lite tuffare och således valt en lite kralligare maskin. Diesel och sportchassi tycker jag är en sällsynt dålig kombo - motorn föredrar mjukiskörning och chassit säger "piska mig", funkar bara inte....

För en familjebil som Volvo skulle jag avgjort säga att standardchassi är grundrekommendationen.

Mvh
Arese
Kör V60 D5 R-design och tycker inte den är stötigare än min förra S60 T3 utan sportchassi men däremot är det stor skillnad på väghållningen som är väldigt mycket bättre på min nuvarande.

Att en diesel vill ha mjukare körning och att det i kombination med sportchassi är dåligt är nog det värsta skitsnacket jag hört på länge!
iigloo skrev:Kör V60 D5 R-design och tycker inte den är stötigare än min förra S60 T3 utan sportchassi men däremot är det stor skillnad på väghållningen som är väldigt mycket bättre på min nuvarande.

Att en diesel vill ha mjukare körning och att det i kombination med sportchassi är dåligt är nog det värsta skitsnacket jag hört på länge!
Ok intressant, för det är just stöddigheten jag är lite orolig för inför ett val. Frågan är hur det påverkar vinteväglag?
Om chassit är viktigt för dig ska du välja 4C. Det är magiskt bra. Bättre komfort än touringchassit och samtidigt bättre väghållning än sportchassit. Nu har jag XC60 så skillnaden blir ännu större på den men försök att prova en V60 med 4C innan du bestämmer dig. Det är inte så många kronor i månaden det handlar om och har nytta av det varje gång du kör bilen, inte som vissa andra finesser som man använder några gånger per år.
S60/V60 med 19" & sportchassi är väldigt obekväm för att vara en Volvo, däremot får man mycket körglädje, dock inte alls lika bra chassi som nya c-klass. :)
bjornw skrev:Om chassit är viktigt för dig ska du välja 4C. Det är magiskt bra. Bättre komfort än touringchassit och samtidigt bättre väghållning än sportchassit. Nu har jag XC60 så skillnaden blir ännu större på den men försök att prova en V60 med 4C innan du bestämmer dig. Det är inte så många kronor i månaden det handlar om och har nytta av det varje gång du kör bilen, inte som vissa andra finesser som man använder några gånger per år.
Kan inte annat än instämma, (har 4C i min bil)

Bosse
Skall tillägga nu att anledningen och funderingarna kring sportchassi eller ej, har inget att göra med att jag vill ha bättre väghållning eller annan körkänsla i bilen, det är är enbart en utseendefråga :) Men tycker jag inte ser så stor skillnad på 15 mm nu när jag kikar, frågan är hur mycket det gör rent utseendemässigt. Jag skulle dock aldrig vilja välja bort komforten för detta, därav frågan :)

Skall tillägga att jag har T3 motor i bilen, så vi snackar inte F1 bil som skall in i sportchassi nu alltså hehe :)
Jag personligen tycker också det är snyggt med låga/sänkta bilar.

Men det är inte värt komfortförsämringen tycker jag,
då det alltid är en hårdare sättning i "sportchassi".

En del (rätt många) verkar gilla när det är hårt, tycker det är sportigt,
men jag tycker inte om det.

Jag som har ställbart chassi kör till 95% på comfortläget,
trycker bara om till hårdare om det börjar gå riktigt fort.

Måste jag välja ett läge att ha för jämnan skulle jag alla dagar i veckan ta comfort.

Lika personligen tycker jag att man med fördel kan sätta på lite större hjul på en V60,
då det fyller ut dom stora hjulhuset bättre (vilket gör det synliga behovet av en sänkning mindre).
3-4% större rullomkrets ser bra ut utan att se konstigt ut eller så hastighetsmätaren visar för lite.

Bosse

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]