Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick ett bättre svar idag från en Volvotekniker som provat sig fram:

Standard chassi
Touring chassi
Four-C chassi

Funkar inte med BOR 19" då det kommer ta i fjäderbenstallriken fram.

Sportchassi har en annan utformning och där får det plats med 19".

Möjligtvis går det att köra med en mindre däckdimension istället.
Jag har 245-18 utan att det tar i och normalchassi (tror jag)
Frågan är om det kommer ta i, eller att det finns en miiiiiinimal risk att det kan göra det om du skulle bränna 100km/h över ett farthinder?

Eftersom det finns flera S60 och V60 som t.o.m har 20" (eftermarknadsfälgar).

Finns ju dock en extremt enkel lösning på "problemet". Beställ till sportchassi för 3900kr! :wink:
Ved å velge dekk med tilsvarende rulleomkrets som det bilen er levert med, for eksempel 235/35-19, kan jeg ikke se at dette ikke skulle fungere. Som XC90_Executive skriver så er det flere som kjører med 20" felger.

De S60 og V60 som Heico leverte i 2010 var så vidt jeg klarer å finne ut levert med 19" felger (235/35-19 dekk) og Four-C chassi. Bare å kjøre på :D
XC90_Executive skrev:Frågan är om det kommer ta i, eller att det finns en miiiiiinimal risk att det kan göra det om du skulle bränna 100km/h över ett farthinder?

Problemet verkar ju vara att det tar i undre fjädertallriken, då spelar infjädring ingen roll. Dock så går det säker att lösa med en spacer eller en fälg med annan ET.

.
Okej, det verkar alltså som att det inte går att ha BOR-fälgarna på standard eller touringchassi på nya V60.

Ett alternativ är ju som ngn skrev att beställa sportchassi istället men dels så kostar det 4000kr och dels så kör jag inte speciellt "sportigt" och tror att bekvämligheten i de andra hade passat mig bättre.
Dock så vill jag verkligen att bilen ska se snygg och sportig ut, och där hade det varit klockrent med 19" Bor :???:

Men, kan vi konstatera att det är just 19" som inte funkar till standard eller touringchassi?
Dvs, samtliga 17" och 18" som är original V60 och som står med på hemsidan fungerar till 100%?
JE Jr skrev:De är inte så snyggt med 19" iofs om bilen är standardhög ;)

Nej, 17-18"fälgar har jag aldrig hört några restriktioner om pg.a. chassi. (förutom vissa miljövarianter som inte kan ha för breda däck, men det snackar vi väl inte om i detta fallet?)
Nja jag tänker på en vanlig D2.
Den är ju miljöklassad.
Men hur påverkar det tänker du?
Jasså en D2, hm... kanske kan vara lite lurigt då.

Enligt tillbehörssidan:

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-475182

Så är det OK med 19" på D2 om man har Manuell. Automat endast på variant "icke lågemission" vad det nu betyder. På automat lågemission är det max däcksbredd 225mm.

Bäst är att du hör med din återförsäljare vad som gäller isf.

MVH
Det är inga tekniska skillnader på D2 och övriga. Det handlar bara om regler för miljöcertifiering. I andra hand betyder det inget.

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]