Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av therep
Självklart ska säljarna visa intresse, men man har ingen aning om vad som kan ligga bakom att de vid just ett specifikt tillfälle inte hugger direkt. Man kan ju faktiskt fråga om hjälp också.
av llesrof
Trist läsning. Dåligt bemötande är allt för vanligt. Fast det är nog inte lätt att vara bilförsäljare. Ett bilköp är ett av de största inköp man gör och de flesta har nog höga förväntningar på hur det skall gå till och upplevas. Det skall liksom kännas skönt och bra. En bilförsäljare som är aktiv upplever vissa som jobbig och då är det inte bra. En mer avvaktande bilförsäljare upplevs som ointresserad av vissa och då är inte det heller bra. Allt handlar om förväntningar och hur man själv är. Vissa kunder är nog lite svåra och sätter en ära i att ställa säljaren mot väggen. Arrogans och likgiltighet däremot, det är aldrig bra. Om kunden frågar något som säljaren inte vet så är rätt svar "det kan jag tyvärr inte svara på men jag skall ta reda på det och återkomma till dig".

Jag har faktiskt viss förståelse för att säljarna inte vet allt om alla bilar. Det är en orimlig förväntan. Det var nog enklare förr när bilarna inte hade lika mycket finesser och när det inte fanns lika många modeller. Idag får man som medveten köpare vara lite påläst. Detta gäller inte bara vid bilköp. Jag upplever att att bilar kommit att marknadsföras mer som en slags livsstilsaccessoar de senaste åren, än ett rent transportmedel. Då är det inte lätt för varesig konservativa säljare eller minst lika konservativa köpare.
av Jpegtobbe
Jag tyckte inte riktigt det finns någon ursäkt varför de inte kan sina produkter. Volvo har ju inte direkt så mycket paket osv att de inte skulle gå att ha koll på. Jag har ju koll på det som bara suttit ett par kvällar och byggt bil på webben.

Att säljaren inte vet att man kan löpa On Call löst utan att behöva köpa hela paketet med värme i ratt å baksäte är ju rätt kasst, det är ju samma på alla volvomodeller, att man kan lägga till On Call löst utan att de måste ligga i ett paket. Jag kan ju förstå tex om de är svårt att ha koll på hos volkswagen, där de finns flera olika modeller bara av golf.. som sedan har en massa olika options man kan välja till.

När jag köpte bilen jag har nu för några år sedan så var jag hos ena handlaren och frågade mellan Momentum och R-design (V50), men så hade jag nån fråga om momentumbilen som jag inte kommer ihåg nu. Men hon sa trevligt och vänligt att hon skulle kolla upp detaljen och återkomma till mig. Hon hörde aldrig av sig. Så jag köpte R-design modellen hos deras konkurrent istället.

Men ibland kan man ju undra om de är intresserade alls att sälja bilar. När man går runt i nybilshallen och man knappt ser skymten av nån säljare på en bra stund (de kanske sitter i fikarummet och spelar candy crush?). Och man går runt i hallen och tar i handtaget till en v60 och ska öppna dörren och den är låst. Eller på en annan bil och man försöker öppna bagagedörren och, nej där va de också låst. Eller på alla de bilarna hos den handlaren, så va samtliga handsfack låsta.. jahapp då kunde man inte se hur stort de handsfacket va nej. Och jag tyckte inte att jag ska behöva be de låsa upp.

Alla de tre handlarna jag varit hos nu i år har jag inte fått en tryckt broschyr utav nån av dem utan den fick jag beställa på nätet o få mailad i pdf-form. Men de kanske tycker de är dyrt att dela ut en tryckt version.
Användarvisningsbild
av Funk
Alla de tre handlarna jag varit hos nu i år har jag inte fått en tryckt broschyr utav nån av dem utan den fick jag beställa på nätet o få mailad i pdf-form. Men de kanske tycker de är dyrt att dela ut en tryckt version.
Det är faktiskt en central grej...man skall sluta helt med broschyrer och satsa på mer onlinepresentationer är det tänkt. Sedan ett par år tillbaka fattades det beslutet, och det har börjat slå igenom. Bygg din bil och andra presentationsplattformar har utvecklats rejält på senare tid för att ta intresset från tryckta material.

/Thomas
av llesrof
Lite småsnålt att inte ha broschyrer, men det var nog mest broschyrsamlare som tog dem. Självklart skall en seriös kund få broschyrer om denne efterfrågar det, men de behöver ju inte stå framme. Personligen sitter jag hellre och läser på min iPad.
av perhall
XC90_Executive skrev:Jag tycker att de flesta bilåterförsäljare, oavsett märke, brukar vara ganska dåliga. Var inne på en Volvoåf väldigt långt norrut i Sverige och där fick jag inte ens ett hej när jag gick in. De tre säljarna som var där inne tyckte det var bättre inne på sina kontor :wink: Köpte en helt fullmatad MY15 XC60 Black-R på ett annat ställe :)

Tro det eller ej, men det stället där jag som okänd fått bäst bemötande är Porsche Center Syd. Otroligt trevlig säljare och provkörning osv föreslog han, inte jag! Han hade vid tillfället precis fått slut på den broschyren jag ville ha, men så fort den kom in skickade han en på posten! Det är bra service det! :-)-)
Delar din uppfattning. Porsche Center Syd har nån laganda och arbetsglädje som smittar. Pratade med både en tjej och en kille (Gustav nånting) där och båda kunde Porsche superbra, och tyckte det var kul att snacka även om man inte skulle köpa!
PH
av Sharkbait
llesrof skrev:Fast det är nog inte lätt att vara bilförsäljare.

Jag har faktiskt viss förståelse för att säljarna inte vet allt om alla bilar. Det är en orimlig förväntan.

Jag förväntar mig att en säljare KAN produkterna som denna säljer. Detta gäller väl för alla yrken att man kan sitt yrke. Man kanske inte behöver "plugga på" som bilförsäljare som man behöver för andra yrken. Eller hos bilhallarna kanske man värderar ett smörigt leende, okunskap och skitsnack om produkterna man skall sälja än kunskap om produkterna och visa att man kan mer om produkterna än kunden.

Minimum som man kan förvänta sig vad säljaren kan är simpla och enkla frågor som en kund kan ha. När en säljare inte ens kan svara korrekt på simpla och enkla frågor så skulle jag inte köpa en bil för 300 - 500k hos den säljaren/firman.

Ett exempel. Jag provkörde en XC60 och frågade säljaren om det fanns skyddsgaller till XC60. Svaret var att det inte fanns skyddsgaller till XC60. Jag tyckte detta verkade väldigt märkligt. Kollade upp det själv och visst fanns skyddsgaller till XC60.

Blev ingen ny bil där.
av Lövet
En anledning till att säljarna inte har produktkännedom i detalj är att det är enormt personalomsättning på bilsäljare, åtminstone i stora till medelstora städer. Inte ovanligt att säljarna jobbar 1-2 år om ens det och sedan hoppar till nästa märke och sedan till nästa. De flesta kunder kräver inte heller några detaljerade svar utan det är mer "ingår det vinterdäck?" som säljarna får hantera. Har man då detaljfrågor blir det så här.

Jag säger inte att det rätt, bara att det finns förklaringar.
av perhall
Det är ju dock - återigen, inget försvar - inte bara i bilbranschen det ser ut så här. I många butiker jobbar "lata ungdomar" eller snorkiga äldre. Besserwissrar, ointresserade av kunden etc.

Hotell tycker jag generellt har bra kundservice. De blir ju automatiskt lite vidsynta eftersom alla möjliga typer kommer in där. Det är inte heller så prestigeladdat som ett bilköp. Inte så vanligt att man kommer in på Scandic i Jönköping och börjar tjafsa om vilket hotell som är bäst eller har högst status..
PH
av Mwi
Inga anklagelse mot TS men ibland får man hjälp efter eget uppförande, min fru är trevligare än mig och får oftast bättre service :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var ett skämt, nog ett misslyckat så[…]