Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#878849
Har kört några V70 D2 automat, vid kickdown så rör sig varvräknaren men hastighetsmätaren står still :| när det gäller ljudnivå så är V70 tystare än V60.
V70 är den tystaste kombin på marknaden i alla tester, att V60 är roligare på vägen är något annat men den låter mer.
av perhall
#878913
Jag har massor av tester och mönstret om ljudnivå är tydligt. Men klart att däck, motor och fjädring är viktigt, så stor är ju inte skillnaden. Men jag kör regelbundet en S60 T3 med mjuka chassit och conti 215-50-17 och den bullrar märkbart mer än V70:n i alla lägen. Bullrig är den dock inte. Och den kan nog vara tystare än min tidigare V70II R-Design med PIrelli Zero.

Svårt att reda ut sånt här men i alla tester hamnar ju V70:n som tystast, i såväl Teknikens Värld som Expressen och Vi Bilägare. Och det handlar om dels om db, dels om upplevt buller. I tyska ams var V70 flera db tystare än Audi A6. V60 kommer ok till gällande ljud men inte så bra.
PH
av perhall
#878914
På tal om själva bilen så har jag bara kört V70 D2 Aut och den är såklart ännu segare. OK vid normal körning upp till 80-90, sen jätteseg. Men riktigt tyst trots 16" dubbdäck även i höga farter. Den hade laminerade rutor.
PH
#878920
perhall skrev:Jag har massor av tester och mönstret om ljudnivå är tydligt. Men klart att däck, motor och fjädring är viktigt, så stor är ju inte skillnaden. Men jag kör regelbundet en S60 T3 med mjuka chassit och conti 215-50-17 och den bullrar märkbart mer än V70:n i alla lägen. Bullrig är den dock inte. Och den kan nog vara tystare än min tidigare V70II R-Design med PIrelli Zero.

Svårt att reda ut sånt här men i alla tester hamnar ju V70:n som tystast, i såväl Teknikens Värld som Expressen och Vi Bilägare. Och det handlar om dels om db, dels om upplevt buller. I tyska ams var V70 flera db tystare än Audi A6. V60 kommer ok till gällande ljud men inte så bra.
PH
Håller med helt här, tror också det är så.
V70:n är såklart tystare än V60:n i grunden, MEN det är inte så stor skillnad att den klarar sämre fjädring och/eller bullrigare däck.

I alla fall här runt Sthlm med sin grova asfalt, spelar däck och fjädring stor roll.
Och laminerade rutor gör också skillnad på vindljud i motorvägsfart.

Ett Sport/R-chassi kommer alltid vara bullrigare än ett comfort/four-C även om sport-chassit sitter på en V70.

Ursäkta tråd kapningen då tråden egentligen handlade om D2 aut...
Vidhåller att det är en sällsynt dålig (i alla fall tråkig) kombination.

Bosse

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]