Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Kallholmen skrev: Den har aldrig läckt och nivån är densamma. Pumpen är knäpptyst.
Märkligt, jag ser ju på arbetsordern att de bytt olja men inte till vad, eller varför.
Jag misstänker att det har att göra med uppdaterad mjukvara, låter långsökt jag vet, men även Gps:en och stereon uppför sig märkligt efter servicen.

Nåväl, jag får snacka med verkstaden efter semestern och se vad de har att att säga.
Förutsätter att du har en MY10, dvs en traditionell remdriven servopump. Har du servotronic eller standard styrväxel? Standard styrväxel kan inte påverkas av mjukvara. Servotronic kan uppdateras med ny mjukvara men jag känner inte till någon sådan. Att GPS/stereon uppdaterats är normalt.
Står det något artikelnr eller liknande på oljan de bytt?
av Kallholmen
Guru skrev: Förutsätter att du har en MY10, dvs en traditionell remdriven servopump. Har du servotronic eller standard styrväxel? Standard styrväxel kan inte påverkas av mjukvara. Servotronic kan uppdateras med ny mjukvara men jag känner inte till någon sådan. Att GPS/stereon uppdaterats är normalt.
Står det något artikelnr eller liknande på oljan de bytt?
MY10? Hur vet man det? Och hur vet man vilken styrväxel man har?
Jag vet att säljaren sa att det var en 2010 årsmodell. Har t.ex ratten som kom 2010. I regbeviset står det dock 2009 då den var i trafik första gången hösten/vintern 2009. Bilen är importerad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla 10:e siffran i chassienumret, skall vara ett A om det är en 2010, vilket det lär va om den har ratten med plastkromet och den är uttagen i 2009.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
om bilen är trögstyrd beror det på sliten styrväxel.
Kostar 5000-10000:- att fixa
Användarvisningsbild
av Guru
Vojje skrev:om bilen är trögstyrd beror det på sliten styrväxel.
Kostar 5000-10000:- att fixa
Vilken del är sliten menar du?
Användarvisningsbild
av Vojje
det får felsökningen utvisa 8)

kanske säkrast att kolla rattknutarna i första hand. Smörj eller byt :-)-)
av Kallholmen
MartinS skrev:Kolla 10:e siffran i chassienumret, skall vara ett A om det är en 2010, vilket det lär va om den har ratten med plastkromet och den är uttagen i 2009.

/Martin
Tack, det är en 10:a
Användarvisningsbild
av Guru
Vojje skrev:det får felsökningen utvisa 8)

Rattknutarna ingår i styrkolonnen och går inte att byta separat. Om de skulle vara orsaken så är det den första i världen.
Var i Sverige finns bilen?
av Kallholmen
Guru skrev:
Vojje skrev:det får felsökningen utvisa 8)

Rattknutarna ingår i styrkolonnen och går inte att byta separat. Om de skulle vara orsaken så är det den första i världen.
Var i Sverige finns bilen?

Ja, just det tipset kändes långsökt. Jag är mer inne på sliten servopump alternativt att det på något sätt går att ställa om dess effektivitet.
Eller så har det att göra med något verkstaden gjorde vid service. Semestrar i Västerbotten/Skellefteå i några veckor till. Tänkte vända mig till Bilia i Bromma igen när hösten kommer.
Användarvisningsbild
av Guru
Kallholmen skrev:
Spoiler »
Ja, just det tipset kändes långsökt. Jag är mer inne på sliten servopump alternativt att det på något sätt går att ställa om dess effektivitet.
Eller så har det att göra med något verkstaden gjorde vid service. Semestrar i Västerbotten/Skellefteå i några veckor till. Tänkte vända mig till Bilia i Bromma igen när hösten kommer.
Verkstaden kan mäta pumpens prestanda och avgör dess skick. Ända sättet att ändra den är att sätta på en större/mindre remhjul. Om man inte öppnar pumpen och slipar om den...
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]