Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror att det är begreppsförvirring här. I V50 med motor D 4162T (8 ventilersmotorn) heter modellen från första MY D2, men i övriga modeller exempelvis V70 och V60 hette även de med den motorn drivE lika som äldre modeller med "gamla" 16 ventilsmotorn. Numer heter alla med "nya" motorn D2. Enda rådet jag kan ge för att övertyga dig att den aktuella bilen har underhållsfritt DPF, är att du ber att få låna bilen och åka till en märkesverkstad för att förvissa dig. Jag har så otroligt svårt att tro på att V60 drivE (D2) MY12 skulle ha ett DPF som behöver bytas, när V50 D2 MY12 inte har det.
av Tim
Då ljuger din morbror eller så vet han inte vad han pratar D4162T har underhållit partikelfilter! Däremot så är kamremsintervallen ändrad på denna motor från 24000mil till 14000mil så det kan ju vara bra att ta med i beräkningarna vid bilköp, dock så är inte kamremsbytet så dyrt!
av klirre
Tim skrev:Då ljuger din morbror eller så vet han inte vad han pratar D4162T har underhållit partikelfilter! Däremot så är kamremsintervallen ändrad på denna motor från 24000mil till 14000mil så det kan ju vara bra att ta med i beräkningarna vid bilköp, dock så är inte kamremsbytet så dyrt!
Du måste förstå att det är lite förvirrande för mig, alla på nätet säger att det är underhållsfritt DPF på alla D4162T, men alla jag pratat med IRL säger att just den bilen vi tittar på måste servicen göras på :???:

Var i kontakt med bilias "livechatt" där jag fick samma svar som här, är det D4162T ska man inte behöva göra nåt åt DPFen...

Lutar nog åt att volvos försäljare inte har koll, då min morbror också frågat en försäljare på sitt jobb.
av Tim
Ja det är klart att man blir förvirrad då. Tyvärr så brukar säljarna ha lite dålig koll på just den där biten. Pratar du med någon på verkstaden så kommer du få samma svar som jag har gett dig!
Användarvisningsbild
av Jensen
Informationen om detta har nog dom flesta säljarna koll på då detta är den
vanligaste motorn i dagsläget.
För att klargöra vad som gäller så är det väldigt enkelt, bilar med 109hk har partikelfilterbyte, bilar med 115hk
har inget partikelfilterbyte.
C30/s40/V50 med beteckning D2 (115hk) från MY11 har inget P-byte
S80/V70 fick 115hk från MY12
V40/S60/v60 har alltid haft 115hk och alltså inget P-byte.

Kamrems intervallen är helt korrekt ändrad till 14000mil till en kostnad på ca 3500kr

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]