Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunner
Har dock för mig att ett presstest kom ner i under angiven förbrukning, när autovärmaren var av!?
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Eftersom den här motorn är effektivare genererar den troligen betydligt mindre spillvärme, så har man autovärmaren igång så drar den troligen betydligt mer än vad den gjorde på din tidigare bil, där motorn i sig genererade mer värme och extravärmaren inte gick så mycket. Jag stängde av min autovärmare i min V70 D3 efter några tankar och kom genast ner nån deciliter. Det alltså på en icke VEA.
Jag har gaft den av 1 och en halv vinter nu och aldrig saknat värme i kupén. När det varit kallt ute när jag ska köra iväg har värmaren fått värma upp bilen innan jag ska åka. Bästa tankarna på min ligger på 5,6l/100km, mätt vid pump. Mest motorvägskörning. (Men lite lägre hastighet... inte över 110-115km/h.. då drar det iväg. Att hålla 130-135 på motorväg och sen klaga på förbrukningen blir rätt löjligt... vill man komma ner i förbrukning får man hålla hastigheterna, eller helst ligga strax under.)
av Ocin
Min xc60 d4 vea automat har också samma siffror :) ca 0,8--0,85 blandad.......detta kan ju inte vara ok att få marknadsföra 0,47..........om jag kör med ägg under foten i blandad körning hela tiden kanske 0,65 går att uppnå men inte bättre. 2 års reklamation på varan? Vi kanske skulle testa den konsumenträtten vi har och se vad volvo säger:)
av perhall
Det är redan testat juridiskt och konsumenter har förlorat i ARN...
Det kommer en ny körcykel så småningom.
För det här håller ju inte. mina första bilar, 528i-82 1,16 i uppgiven förbrukning, drog ca 1,05 sen har det fortsatt nedåt i uppgiven men marginellt i verklig, nu ligger ju många bilar 50-80% över normen.... EU-mixen blir helt menlös.
PH
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
EU körcykel är helt meningslös och felvisande.(För optimistisk och enl. bilhandlarna till för att jämföra bilar med)

Närmast sanningen enligt alla förekommande mätmetoder torde för närvarande TeknikensVärlds tester vara. De mäter med sin kallad Sverigecykeln. Ta en titt på den i tidningen.

/Thomas
av Bozzeman
Att siffrorna inte stämmer vet man ju sedan länge. Men det verkar stämma bättre för vissa bilmärken jämfört med andra.
Volvos siffror verkar vara "way off". MB´s siffor och BMW´s siffror stämmer klart bättre. Det vet jag av egen erfarenhet. Om jag kör 135km/h på motorväg och jämför med mig gamla D3 AWD så är det ju ändå en en rättvis jämförelse. D4 VEA skall dra mindre enligt Volvo, men det gör den absolut inte. Och ja, om jag ville jag riktigt snåla så skulle jag ju naturligtvis köra i 80km/h hela tiden med hårdpumpade sommardäck och AC, värme och allt annat avslaget.
Men nu jämför jag D3 AWD med D4 VEA med det körsätt jag har och då är ju horribelt hur fel Volvos siffror är.
Användarvisningsbild
av joel80
Testa i alla fall att stänga av autovärmaren och se hur den beter sig.
Som sagt.. 135 på motorväg och man har ingen anledning att klaga på förbrukningen. Ingen bils motor är optimerad för att dra lite i de hastigheterna, och luftmotståndet i den hastigheten gör så att det blir hög förbrukning oavsett motor.

Ditt körsätt verkar helt enkelt inte passa så bra för en bil som har en motor som är gjort för att gå snålt.
Om man kör på ett någorlunda ekonomiskt sätt tror jag däremot att skillnaderna mellan bilarna blir större. Det är alltså lättare att snålköra med en VEA än en D3AWD.
Det är alltså vad jag tror, alltså inget som jag har några vetenskapliga bevis för. :)
av perhall
Bozzeman skrev:Att siffrorna inte stämmer vet man ju sedan länge. Men det verkar stämma bättre för vissa bilmärken jämfört med andra.
Volvos siffror verkar vara "way off". MB´s siffor och BMW´s siffror stämmer klart bättre. Det vet jag av egen erfarenhet. Om jag kör 135km/h på motorväg och jämför med mig gamla D3 AWD så är det ju ändå en en rättvis jämförelse. D4 VEA skall dra mindre enligt Volvo, men det gör den absolut inte. Och ja, om jag ville jag riktigt snåla så skulle jag ju naturligtvis köra i 80km/h hela tiden med hårdpumpade sommardäck och AC, värme och allt annat avslaget.
Men nu jämför jag D3 AWD med D4 VEA med det körsätt jag har och då är ju horribelt hur fel Volvos siffror är.
Att MB:s och BMW:s siffror skulle stämma bättre måste bero på att det är äldre bilar. Riktiga fantasisiffror också numera.
t ex E200T aut EU-mix 6,0.
S500 8,8
...
PH
av Bozzeman
De BMW jag testat har varit så gott som nya. Inte ens ett år gamla. Både MB220CDI Aut. 0,56 i min motorvägsfart. BMW 520D X-drive 0,58....
Inte illa.
Användarvisningsbild
av Momentum
Det är väl bra att det är låg deklarerad förbrukning, ger lägre bilskatt
Körde en V70 D4 Automat med VEA några dagar, drog mindre än min D3 automat
Men det handlar alltid om körstil, jag tror ni är för gasglada, ta det lugnt, dämpa farten, var inte först till nästa trafikljus, tagga ner :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]