Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
#854802
joel80 skrev:
PaNi skrev:
joel80 skrev:Är det så att i läge 2 så är bakljus avstängda när bilen tycker det är ljust ute? Tycker det är urbota dumt... EU-anpassningen har bara krånglat till det.
Nej, så illa är det inte på Volvo. Automatiken släcker aldrig bakljusen, enda sättet att göra det är att aktivt vrida ner vredet till 0.
Ah.. Så de Volvos man ser med släckt bakljus (förvånansvärt många V40 av nån anledning) har alltså en förare som aktivt stängt av bakljusen, där de om det blir mörkt är tvungna att manuellt tända både halvljusen fram och bak? Jag säger bara, varför!?

Blir dock glad över att man kan köra i auto-läget och ha bakljusen tända jämt. :)
Om det är så att man märker att inte ljusen tänds när det är dålig sikt, t.ex i snörök, kan man (eller verkstaden) justera känsligheten på när de går igång? Jag ser ju hellre att bilen tänder för tidigt än för sent.
V40 släcker bakljusen i autoläget.

Jag har alltid haft vredet i autoläge på de 3 bilar jag haft med DRL ink nuvarande. Alla har släckt bakljusen.
Användarvisningsbild
av mobe
#854811
poscarjr skrev:Jag kör med enbart Auto, rör aldrig vredet.
Vad är vitsen med att släcka xenonljusen? För att spara på dom eller?
Körde 26.000 mil / 7 år med min förra V70 med tända xenon varje meter. Inga problem.
Alltså - jag ser ingen anledning att att inte låta Auto bestämma.
(Har förvisso inte helljusautomatik så läge 3 kan jag inte uttala mig om.)
PS
PaNi - är du så nöjd med bilen att du beställt en till likadan? Jag tänker på din signatur... :)
Jag tror att av & på sliter rätt mycket på xenon. Vet vissa som fått byta lampa redan efter 5000mil. Hade själv en E39 och där de höll utan problem 22000mil / 9 år. Men eftersom du körde rätt långt med din så blev det troligen inte så många av & på. Du tyckte inte att de blev svagare med tiden?

Samtidigt tror jag att auto kan slita mer för vissa om man t.ex åker genom tunnlar mycket så de slås av & på ofta

Men jag håller med auto får bestämma även här, sen tycker jag iaf att det mesta dels ser snyggare ut med DRL ljusen tända.
Användarvisningsbild
av Perra83
#854827
Om det bara är xenonlamporna som slits av till och frånslag så gör det inte mig något. Lampor är billiga och lätta att byta. Det finns annat helvete som oroar mig mer.
Kör på Auto DRL på C30n. V60n har inga DRL men AHB som ja inte använder så ofta.
Användarvisningsbild
av hakank
#854857
Insåg att auto tände mina halvljus 10ggr om dagen i snitt (tunnlar, garage osv) Så nu är de jämt på i stället. Tror inte xenonlamporna gillar att bli påslagna allt för ofta.
av Dpblad
#854862
Auto-läge sedan augusti utan att behöva röra. Jag brukar vara lättirriterad på små tekniska brister och förväntade mig behöva svära rejält kring hur den jobbade, men här har Volvo verkligen fått till det. Hoppas för andras skull att det inte varierar mellan bilar så jag bara har haft tur med mitt exemplar.
Mycket nöjd!!!
Användarvisningsbild
av poscarjr
#854930
Ok, av och på kan säkert slita men jag lär fortsätta med Auto. Slipper riskera att glömma lyset.
Hur märker man att xenonen slår på? Jag tänker på om det alltså skulle räcka med att solen går i moln. Hänger det ihop med intstrumentbelysningen som ju fladdrar till ibland.
Användarvisningsbild
av Funk
#855017
Jag kör enbart autoläge, och har bara växlat till manuellt en gång på tre år..då ville jag åt parkeringsljuset...

/Thomas
av Kluster
#855028
Har DRL på min V50 MY12 och där lyser endast LED-lamporna fram, bakljusen är släckta i samband med A-läget (AUTO). Hade dock önskat att dessa baklampor skulle förbli tända när vredet körs på AUTO.

När vi bilade nere i Franrike tror jag vi passerade/åkte igenom 10 tunnlar på en strecka av 2-3 km där 25% av sträckan var bar himmel - där var det bara att slå om till aktiverat halvljus istället.
När det är grått, duggren eller annat härligt Sverigeväder brukar jag alltid slå om till halvljuset så att JAG syns i trafiken.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]