Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Guru skrev:
KarlE skrev: Det är pinsamt dåligt av Volvo. Merkostnaden kan inte bli särskilt mycket högre.
Premium känns helt plötsligt väldigt avlägset.
Jo, det blir väldigt mycket dyrare.
Så mycket kan det väl inte handla om. När man tänker på hur mycket de tar betalt för exempelvis Ixion 19'. De är de ju inte direkt billiga.
De skall ju vara en av Volvos lyxigaste och mest påkostade. Det finns marginal så det räcker och blir över.
Känns allt annat en premium. Jag kan inte dölja min besvikelse.
Kan de inte erbjuda vänster/höger-fälgar kanske de borde avstå!?
Jag tycker att man kan förvänta sig mer av en så kallad premiumtillverkare.
av para
KarlE skrev: Kan de inte erbjuda vänster/höger-fälgar kanske de borde avstå!?
Sålänge vi konsumenter fortsätter köpa båkåtrullande fälgar kommer dem fortsätta sälja dem.
Många fattar inte ens att fälgarna är fel.....
Jag köpte symetriska Erakir nu men sist var det Ixion som följde med bilen.
På den s60 jag körde innan med ixion generation 2 , 19" gick dom åt samma håll.
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="simonhalmstad"]På den s60 jag körde innan med ixion generation 2 , 19" gick dom åt samma håll.[/quote]

Simon du minns nog fel , Gen 2 är också väldigt osymetriska!

Dock finns det ett antal "kopior " på denna fälg men har svårt att tro att kopiatörerna lägger ner kraft på att tillverka höger resp vänster fälg.

Leffe
Användarvisningsbild
av Guru
KarlE skrev:
Guru skrev:
KarlE skrev: Det är pinsamt dåligt av Volvo. Merkostnaden kan inte bli särskilt mycket högre.
Premium känns helt plötsligt väldigt avlägset.
Jo, det blir väldigt mycket dyrare.
Så mycket kan det väl inte handla om. När man tänker på hur mycket de tar betalt för exempelvis Ixion 19'. De är de ju inte direkt billiga.
De skall ju vara en av Volvos lyxigaste och mest påkostade. Det finns marginal så det räcker och blir över.
Känns allt annat en premium. Jag kan inte dölja min besvikelse.
Kan de inte erbjuda vänster/höger-fälgar kanske de borde avstå!?
Det finns flera faktorer som driver upp priset. Volymen blir halverad, ist för 100% vänster blir det 50% vänster och 50% höger och det driver upp artikelpriset. Varje fälg redan finns i en ohygglig massa olika kombinationer med olika däck, olika fabrikat, storlekar, marknadsanpassningar etc. Varje artikelnr kostar ganska mycket, både i adm kostnader, ökade lager och logistikkostnader. Dessutom måste all provning, alla ritningar,alla verktyg och alla processer för att godkänna för produktion göras två gånger. Dessutom måste både leverantörernas samt VCC's fabriker byggas om för att kunna hantera detta.
Tro mig, det kostar mer än det smakar! Vet inte hur många % av Volvos kunder som "stör" sig på det, med det är långt ifrån tillräckligt många för att motivera kostnaden. De allra flesta har nog inte ens noterat det...
Jag hade själv föredragit en vänster och en höger Ixion på min bil men inte när jag vet vad det kostar. För kostnaden tas ju inte av Volvo, det är ju kunden som betalar i slutändan. Och hur många hade velat köpa en svindyr fälg (som är dyrare än vad den borde vara) bara för att få en vänster och en höger? Dom kunderna finns visserligen men inte till dussinmärken som Volvo, VW, Audi, BMW etc.

En allmän fråga, hur många anser att tex. Ixion är en vänster resp. högerfälg? På vilken sida är den rätt/fel?
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]