Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är en tillexempel, med Sensus. Dom gamla har något som sticker upp lite på instrumentpanelen.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_XC ... ?ca=20&w=3

Många XC60 är sålda som tjänstebilar/förmånsbilar som nu avyttras 3 år senare, verkar som det är bra läge att köpa begagnad XC60 nu då det kommit ut en del på begagnatmarknaden. :)
Det har inte varit några enorma uppdateringar. 2011,5 kom Sensus, det kan upplevas som en stor grej eftersom det är helt annan skärm till radion som är större och ser modernare ut. 2010 kom också 205 hästkrafters D5-motorn istället för den förra på 185. Har du koll på de två grejerna har du inte så mycket i övrigt att titta efter. Driver support har innehållit BLIS och autobroms genom alla årsmodeller.
crumpets skrev:Det har inte varit några enorma uppdateringar. 2011,5 kom Sensus, det kan upplevas som en stor grej eftersom det är helt annan skärm till radion som är större och ser modernare ut. 2010 kom också 205 hästkrafters D5-motorn istället för den förra på 185. Har du koll på de två grejerna har du inte så mycket i övrigt att titta efter. Driver support har innehållit BLIS och autobroms genom alla årsmodeller.
Tack! Misstänker att den större motorn är dyrare? Vad är det som är bättre - kan den dra tyngre, accelerera snabbare? Jag har så dålig koll på hk och motorer i allmänhet, haha!
Fler hk och större cylindervolym samt därmed ofta följande högre vridmoment bäddar för att den kan passa bättre som dragbil t ex. Blir tryggare vid omkörningar också då den kan accelerera förbi snabbare. Det är väldigt sällan fel med starkare motor (om man bortser från ev högre bränsleförbrukning och ev högre skatt). D5 motor kostar mer som ny (innan VEA kom) och större motor är en av de få saker som man får lite för den dag man säljer bilen, så det är i regel ej bortkastade pengar ur den synvinkeln heller.

/Bo
bem skrev:D5 motor kostar mer som ny (innan VEA kom) och större motor är en av de få saker som man får lite för den dag man säljer bilen, så det är i regel ej bortkastade pengar ur den synvinkeln heller.
Detta under förutsättning att den kommande skattehöjningen inte "missgynnar" de motorstarka modellerna allt för mycket. :wink:
Men hur ska man tänka kring nyare bil vs mil körda exempelvis. Om man jämför en 2010 som har gått kanske 6000-7000 mil mot en 2011 som har gått kanske 11000-14000 mil. Båda är 2.4D AWD. Ganska lika i pris.
Jessixa skrev:Men hur ska man tänka kring nyare bil vs mil körda exempelvis. Om man jämför en 2010 som har gått kanske 6000-7000 mil mot en 2011 som har gått kanske 11000-14000 mil. Båda är 2.4D AWD. Ganska lika i pris.
Det beror helt på skicket. Det finns bilar med 6 000 mil på mätaren som ser ut som skräp och det finns bilar med 12 000 mil på mätaren som i jämförelse ser ut som nya. Över 10k mil är i sig ingen fara om vi pratar Volvo 5-cyl.

Som jämförelse. Vår V70 är privat, körs sparsamt och relativt försiktigt och ser ut som ny än idag. BMW:n - en tjänstebil - är av samma årsmodell men ser ut som kriget såväl utanpå som inuti. Skick betyder alltså i min värld mer än en årsmodell eller lite extra mil.
Jag hade aldrig köpt en XC60 utan Sensus körde en My11 D5 R-design begagnad och den kändes inte alls lika bra i inredningen, skramlade och hade dålig känsla i reglage så var inte den 11:a som hade Sensus. Ett snäpp upp i kvaliten men merpriset utifrån vad en utan interiörmodifieringen kostar är det kanske inte värt det, det får man avgöra själv.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]