Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kom ihåg att säga till o helst felanmäla nåt som har med sensus att göra även om det funkar bra nu innan du lämnar bilen på service så serviceteknikern bokar extra tid till uppgraderingen/(felsökningen) o fakturerar Volvo det som garantiärende har du inget fel att anmäla får man betala själv om man ska ha senaste mjukvaran
Senaste mjukvaran
I din Volvo finns en mängd datorer som styr allt från bränsle­insprutningen till fönsterhissarna. Vi uppdaterar ständigt mjukvaran för att optimera bilens funktioner – och din kör­upplevelse. När du servar bilen hos oss ingår uppdatering till den senaste mjukvaran utan kostnad.
*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt,
förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00.
ÅF har en bild av vad som ingår och Volvo en annan, jag skulle bara hänvisa till vad som ingår i Service 2.0 enl ovan
Ingen har försökt ta betalt av mig för någon mjukvara
Dock så skulle jag inte be om någon uppgradering om automatlådan om den fungerar OK, det är risk att det blir sämre efteråt
Jag fattar inte. Vad är motivationen till att man ska betala för en del mjukvara när service 2.0 uttryckligen säger att man ska få sin mjukvara uppdaterad? Jag köper inte resonemanget att vissa mjukvaror tar för lång tid. Visst kan de ta tid men då ska man %)&= inte göra reklam för något som kunden inte får. "Service 2.0: en del mjukvara, ibland, kanske" hade varit mer ärligt.
Sensus 3.0 är värt tiden /pengarna + att du får en blåtandsuppdatering vilket hjälper med bla. problem vid streaming från iOS enhet.
En av de senare uppgraderingarna i växellådan tar bort "rycket i downshift från 4:an till 3:a vid motorbroms.
Så ta dig lite extra tid för servicen!
crumpets skrev:Jag fattar inte. Vad är motivationen till att man ska betala för en del mjukvara när service 2.0 uttryckligen säger att man ska få sin mjukvara uppdaterad? Jag köper inte resonemanget att vissa mjukvaror tar för lång tid. Visst kan de ta tid men då ska man %)&= inte göra reklam för något som kunden inte får. "Service 2.0: en del mjukvara, ibland, kanske" hade varit mer ärligt.
Nej jag accepterar inte heller att betala för mjukvaran.

Finns det är uppdatering alltså en förbättring av befintlig mjukvara så ska det inte kosta något.
Jag har skrivit det förr och tycker att släpper Volvo en uppdatering så är det ett erkännande att det finns vissa problem och att en åtgärd finns tillgänglig. Då ska det självklart ingå vid en original service 2.0. Då ska servicestället per automatik ta till den tid som krävs.
Det borde även ligga i deras intresse att se till att kunden är nöjd. En nöjd kund gör sen reklam för både Volvo och verkstaden.

Hade C30:n på service i måndags och det första som görs är att koppla in datorn. Sen får man alltid ett speciellt häfte som beskriver Service 2.0 och vilka enheter som blivit uppdaterade.

Våra mobiltelefoner (ja kör android) får kontinuerligt uppdaterade operativsystem och det kostar inte en krona!
Kan det inte vara så att Volvo anser att byta Senusversion från en äldre fungerande till en som finns i nyare bilar, inte ingår i ordinarie Service 2,0 uppdateringen? Jag kommer med en, i mångas ögon dum liknelse. Jag har Windows 7 i min dator och får automatiskt uppdateringar för den gratis. Men jag får inte Windows 8 gratis.
SvenB skrev:Kan det inte vara så att Volvo anser att byta Senusversion från en äldre fungerande till en som finns i nyare bilar, inte ingår i ordinarie Service 2,0 uppdateringen? Jag kommer med en, i mångas ögon dum liknelse. Jag har Windows 7 i min dator och får automatiskt uppdateringar för den gratis. Men jag får inte Windows 8 gratis.
Gammal tråd men ändå aktuell för mig eftersom jag servade min bil igår och har fortfarande inte fått sensus 3.0, trots att jag sa till om det. teknikerna verkar självklart vara heeeelt omedvetna om vad jag pratar om och har ingen aning om vaad jag snackar om..

Din liknelse då, Microsoft låter dig uppgradera till senaste Windows gratis, alltså Windows 10.
Samma gäller för Android och Apple.
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]