Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#844653
Okej, då var det jag som missuppfattade. Du kör altså utan dina DRL :oops:
Användarvisningsbild
av hakank
#844654
Och vad frågan egentlig är :-) Är det bättre med konstant tillslaget halvljus eller slå till (och från) 10 ggr om dagen? Antar att det förstnämda är att föredra?
Användarvisningsbild
av SvenB
#844659
Jag tror på att det är bäst för dig att köra med konstant halvljus, om du inte vill köra med DRL utan ljussensor vid dessa tillfällen.
Användarvisningsbild
av swed
#844661
Jag tycker att det är bäst (och snyggast...) att köra med bara DRL,
och det är faktiskt ganska sällan man behöver halvljuset sommartid
(om man bor i en storstad knappt alls).

Det är i alla fall absolut bäst för Xenon lamporna att inte få en massa av/på.

På min bil har jag fått Volvo att programmera bort det automatiska halvljuset vid läge 0 på vredet,
tänkte montera DRL alt. köra med parkering dagtid (det är ju för att synas inte för att se man har ljus dagtid).

Nu lite O.T.
Var och mätte lite för att försöka få till att parkeringsljuset gick över tändningen,
men när jag mäter bakom ljusvredet är typ 4/7 volts växling (nån sorts bus).

Så med andra ord så går det inte ( i alla fall inte på nåt enkelt sätt) att få parkeringsljuset att gå över tändningen.

Jag får helt enkelt investera i DRL,
har hittat på vparts och Hova, nån som har nån åsikt om någon av dom är bättre eller sämre eler om det finns andra?
av Petzzon
#844662
swed skrev:
tänkte montera DRL alt. köra med parkering dagtid (det är ju för att synas inte för att se man har ljus dagtid).
Tanken på parkeringsljus kan du ju skippa helt tycker jag, syns ju absolut inte dagtid. Inte godkänt heller.
Användarvisningsbild
av swed
#844665
Petzzon skrev:
swed skrev:
tänkte montera DRL alt. köra med parkering dagtid (det är ju för att synas inte för att se man har ljus dagtid).
Tanken på parkeringsljus kan du ju skippa helt tycker jag, syns ju absolut inte dagtid. Inte godkänt heller.
Är medveten om att det varken är lagligt eller syns speciellt bra, men samtidigt tycker jag det är synd att inte få belysning bak.
av Kluster
#844678
Att ens tänka tanken att köra enbart med p-ljuset dagtid känns både skrämmande och gör mig lite smått irriterad. Möta bilister med enbart p-ljuset på visar bara att man struntar helt i andra trafikanter och det känns ju verkligen stabilt, verkligen.

Jag har själv önskemål på min V50 att få till att DRL+baklamporna ska lysa dagtid men det verkar vara en ev mjukvara som behövs in eller en mer handpåläggande åtgärd för att få det att fungera. Har dock ställt en fråga till min PST på Volvo-ÅF, väntar på svar.
Användarvisningsbild
av swed
#844692
Kluster skrev:... bilister med enbart p-ljuset på visar bara att man struntar helt i andra trafikanter...
Håller inte riktigt med här, men vi tar ingen diskussion om det, det är olagligt och det räcker...
Kluster skrev:Jag har själv önskemål på min V50 att få till att DRL+baklamporna ska lysa dagtid men det verkar vara en ev mjukvara som behövs in eller en mer handpåläggande åtgärd för att få det att fungera. Har dock ställt en fråga till min PST på Volvo-ÅF, väntar på svar.
Frågade också min PST när han programmerade om 0-läget, men han sa att det inte gick!

Det borde gå tycker jag, nån som har hört om nån lösning?
Användarvisningsbild
av SvenB
#844756
Du behöver inte vara orolig. "Eftermarknads-DRL" har bakljusen inkopplade om du följer anvisningarna, allt annat är olagligt.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]