Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vlakers
Visst blir det stötigare och den vandrar mer på vägen. 19" finns som standard till v60 så hjullagren är nog inga problem. Har 235 i bredd o det hade jag på 18" oxå så rullmotståndet blir ju detsamma. Den blir ju så mkt snyggare bilen sen beror det ju på hur mkt man kör pendlar själv ca 4 mil om dagen o störs inte av stötigheten.
Användarvisningsbild
av swed
joel80 skrev:Är du säker på det swed?
Jag har letat referenser till 5% i lagtexter och t.ex på trafikverkets hemsida. Men all info om 5% är borttagen.
Även ett undantag borde stå med om det är lag.
Nej du har rätt, lagligt sett så gäller det bara bilar som är tagna i bruk före 1997.

För nyare bilar bilar gäller:
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande.
Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera).
Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension
utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken:
* är typgodkända
* uppfyller kraven på belastningsförmåga
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet
* är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg:
* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
* täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Dessutom är du i ovan fall ansvarig för att hastighetsmätaren visar rätt, den får visa max 10% för mycket men inte för lite.
Spårvidden får inte heller gå utanför tillverkarens godkännande.

Ovan inte helt tydliga regler gör att i praktiken brukar både besiktningsmän och vägpoliser följa "5%-regeln",
samt kolla så att det inte sticker ut eller tar i.

//B
Användarvisningsbild
av joel80
Ah, tack.. då läser vi samma lag. :) Jag håller med om att 5% är ett rätt bra riktmärke att gå efter, men det kan ju vara bra att veta att det inte finns specificerat i lagen. :)
av riha
swed skrev:
s6025t skrev:V60 Polestar har 245/35 20 från fabrik så dessa borde ju funka helt ok
Det är 5,3% större än T6 orginal, vilket innebär att det inte ens är lagligt,
om inte bilen är typad med det, vilket säkert T6 Polestar är i.o.f.

Men en vanlig T6:a är inte laglig med 245/35 20, (även om sannolikheten att åka dit, är liten).

Men det är ju vad jag sagt länge,
V/S60 behöver större hjul för att fylla ut hjulhusen på ett snyggt sätt!

//B
Klart en T6:a är laglig med den storleken, om bilen säljs med den dimensionen, då är väl hastighetsmätarna korrekt justerade från fabrik samt samt att bilen är besiktigad och registrerad med dimensionen. Däremot om det sker ett byte i efterhand så måste väl omregistrering/ombesiktning göras samt justering av hastighetsmätarna?
av Lövet
Kan någon förklara för mig varför hjullagret skulle slitas av större dimension?
Om offset ändras förstår jag problemet men inte fälgdiameter.
Användarvisningsbild
av swed
riha skrev:
swed skrev:
s6025t skrev:V60 Polestar har 245/35 20 från fabrik så dessa borde ju funka helt ok
Det är 5,3% större än T6 orginal, vilket innebär att det inte ens är lagligt,
om inte bilen är typad med det, vilket säkert T6 Polestar är i.o.f.

Men en vanlig T6:a är inte laglig med 245/35 20, (även om sannolikheten att åka dit, är liten).

Men det är ju vad jag sagt länge,
V/S60 behöver större hjul för att fylla ut hjulhusen på ett snyggt sätt!

//B
Klart en T6:a är laglig med den storleken, om bilen säljs med den dimensionen, då är väl hastighetsmätarna korrekt justerade från fabrik samt samt att bilen är besiktigad och registrerad med dimensionen. Däremot om det sker ett byte i efterhand så måste väl omregistrering/ombesiktning göras samt justering av hastighetsmätarna?
Förmodligen är det så, för T6 Polestar borde ju inte vara en "egen" bil-modell, utan en variant på V60,
som då har fått 245/35-20 tillagt i sitt godkännande.

//B
Användarvisningsbild
av skyrazer
Polestar-V60:n kan vi tyvärr inte efterhärma på de vanliga bilarna.
Den har en helt annan upset på hjulen och karossen.
Jag skulle säg att 235/30R20 borde vara optimal storlek på "vanliga" V60, 20" går dit utan större bekymmer.
Användarvisningsbild
av MartinB82
Väcker liv i denna gamla tråd, som jag skapade när jag köpte min V60.

Tänkte jag skulle få tummen ur, å beställa nya fälgar å däck, då dom gamla börjar bli dåliga.

Dom tilltänkta nya fälgarna blir Ocean storm 8,5x20" med et50 (Ixion kopior).
Men nu till frågan, skulle vilja åka på 245-35-20 för att fylla ut dom jättestora hjulhusen, Å för att ljuga bort lite mellanrum mellan däck å skärmkant.
Tänkte samla lite vuxenpoäng å låta bli att sänka denna bil :lol:

Jo jag vet att rullomkretsen blir 5,3% större mot original 235-40-18.
Men om jag köper Ixion II eller Bor fälgar över disk på Volvo så sitter det 235-40-19. Så då är det bara 1,3% större.
Vet att man ska ha applikation till hastighetsmätaren via vida. Men provade ett par 245-40-20 från en xc70II i somras, som blir 9,1% större å mätte hastigheten mot gps och den visade 1km för lite, så tycker inte att det känns så nödvändigt att skaffa applikationen,
Då mätaren fortfarande kommer att vissa högre hastighet än vad det är i verkligheten med min tilltänkta döckstorlek.
v60 polstar har 8x20" med 245-35-20 et 53. Vet att hjulupphängningar inte är standard men det är väll samma spårvidd som original å bilen är ju inte breddad.

Så om vi struntar i att bilen inte är typad med denna döckstorlek och att rullomkretsen blir för stor.
Tror ni att det kommer att funka att köra med 245-35-20 utan att det tar i ?
Senast redigerad av 2 MartinB82, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
JA det gör det. Har själv den bredden.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]