Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
chaffis75 skrev:På min gamla v50 så hade jag en lins på mina halogen lampor så det måste inte vara xenon lampor bara för där är en lins.

/Fredrik
På de aktuella modellerna alltså de som går att beställa nya så har alla med lins xenon.
av perhall
MartinS skrev:Det är väl i princip bara phaeton som har extra xenonhelljuslampa om jag inte minns fel.

Bilen på bilden är bi-xenon. Xenon är alltod bixenon på v60 och halogen har ingen lins, den har traditionel reflektor.
Phaeton hade det men det är borta. Även på Bentley Mulsanne. Så jag tror inte att det finns någon bil som har fyra xenonstrålkastare längre.
Detta är väldigt typiskt VAG-kóncernen - att spara på smågrejer.
Per
av svedan
meko skrev:... Vid växling mellan hel- och halvljus används en mekanisk liten skärm som sitter precis framför lampan och som är nedfälld och "bländar av" vid halvljus och fälls upp och ger fullt ljusflöde vid helljus. Den lilla "metallflärpen" styrs vanligen elektromagnetiskt....
Kanske inte på Volvo (och många andra bilar)! Tror att halvljuset vinklas upp med en elmotor så samma ljusbild men "högre".
Helljuset som sagts av halogen som tänds snabbare och lyser endast rakt fram och ganska högt ställda. Kan inte justeras tyvärr. Då xenonlampan (halvljuset) lyser hela tiden vid typ helljusblink, så slits den inte av upprepade tändningar. Bi- står alltså för " dubbelfunktion" med lampan.
av svedan
Tror knappast något begrepp är varumärkesskyddat, men frågan var Bi-xenon som Volvo kallar sin lösning. Och alla vill ju ha eget namn på samma lösning (ex.vis CVT-lådan känd som rem-Johan) Bi eller dual eller annat visar att lampan har två funktioner, antingen med elmotor som bl.a. Volvo eller med styrd skärm som reglera helljuset. Det finns även en (dual-)-xenon med 2 "glödlampor" dvs 2 stavar bredvid varandra, en för halv och en för hel. Dock tar det någon sekund att tändas, så inte poppis som standard halvljus (men som otillåten belysning!!).
Xenonlampan kan ju heta D2S eller D2R där R är för reflektor och S för projektorlins.
Olika karaktär mao.
av Kluster
WSAB skrev:Bi-xenon är väl ett varumärke? Heter väl Dual-xenon (också varumärke) hos den nuvarande leverantören av belysningen?
Det stämmer, tidigare körde Volvo med Bosch som leverantör därav namnet bi-xenon. I samband med bytet kunde dom inte ha kvar namnet utan fick då ändra till Dual-xenon.
av perhall
Från början (ca 2002 när Phaeton m fl kom) var ju 4 xenon = Doppel-xenon/dubbel-xenon. 2 xenon som bländar på Bi-xenon.
Sen har jag ofta funderat på vad Audis Xenon Plus har för mervärde. Hade en MY02 Audi S6 men även samtidigt en S60 T5. På Volvon (som hade mycket bättre ljus) var det just bi-xenon med två extra fjärrljus (de inre strålkastarna). På Audin har jag fortfarande inte förstått vad som var "Plus". Någon som vet?
PH
av perhall
svedan skrev:Xenon Plus = bi-xenon. Man måste ju ha ett eget namn på grejerna så vi som köpare blir lite bortdribblade.
Fel. För det var bara xenon på halvljuset. De slog inte om när helljuset tändes utan det fungerade precis som på min BMW 528i-97. Så jag udnrar fortfarande vad det var som var plus.

Skillnad nu på t ex A8:ans Xenon plus som har autobahnljus, kurvljus, allvädersljus och andra grejer. Då är det verklgien plus!
PH
När vi ändå är inne på hur detta fungerar, hur fungerar Active High Beam? Någon reflektor som stryper ljuset? Jag har noterat att den "fastnar" när man svänger (och har Active Bending Lights) ibland, vet inte om det har något med konstruktionen eller mjukvaran att göra.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]