Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Vad är hög och vad är låg förbrukning?

Ja kan tycka att sköna säten och en bra stereo är mer intressant än om motorn förbrukar 0,6 el 0,7l/mil.
Användarvisningsbild
av bem
2013xc70 skrev:Å kjøre uten brenneren på i kuldegrader, hva betyr det for slitasje på motoren?
Ja ev mindre slitage på motorn är nog bra men framför allt vill man ju ha en varm bil i kupén, ju snabbare desto bättre, ju äldre man är desto viktigare (anser jag). Kalla bilar blir nästan ett minne blott med en bränslevärmare, det är min erfarenhet hittills med min dieselvärmare (i kombination med Volvo On Call appen för styrning av värmaren den vägen). Laddar bilbatteriet gör jag så smått emellanåt nu för att veta att batteriet alltid är i tiptop vad gäller laddningen så dieselvärmaren kan starta. Visst drar dieselvärmaren ca 0,6 liter per timme men det är det värt tycker jag att betala lite för den goa värmen.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Det ena behöver väl inte ta ut det andra? Min bil har vääääldigt sköna säten, och den drar rätt så lite. Stereon är också okej, även om jag hade kunnat få lite bättre om det funnits pengar. :)

Bem:
Jag använder värmaren innan jag åker iväg, men att ha autofunktionen igång är helt meningslöst för värmen enligt mig. Väldigt liten skillnad i tid det tar för bilen att få upp värmen.. ingen skillnad alls om man kört värmaren innan man åkt iväg.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Vis du bruker varmeren før start i 5-10 minusgrader og skal kjøre i 2 timer-17 mil, da bør vel bilen holde seg god å varm uten brenner igang?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
2013xc70 skrev:Dette gjelder den nye vea motoren.
image.jpg
du kan rulle feltet for å se nederste linjer. Forbruket på motorvei og blandet er omtrent det xc70 aut awd ligger på.
Mmmm, hadde vel ventet meg flere reaksjoner på det høye forbruket på nye vea, istedenfor fokus på varmekomfort.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Tycker sista tankningen verkar skum - dom anger att verklig förbrukning är mindre än vad färddatorn visar...
Misstänker att den är fel - och i så fall kan man nog i dra slutsatsen att värmaren drar 20% eftersom dom har en snittfart som ligger 5km/h lägre.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det verkar rimligt.. färddatorn visar samma som tidigare test.. en ändrad snitthastighet säger inte så mycket, beror ju helt på vad som påverkat hastigheten. Har man försökt hålla samma hastighet på båda testerna är det nästan så att det kan vara färsämrade omständligheter som orsakat minskningen.. t.ex att man varit tvungen att bromsa in för något hinder och sen accelererat igen. Svårt att dra slutsatser ifrån i allafall.

Färddatorn verkar inte räkna med extravärmarens förbrukning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur man än vänder och vrider på det är ju 0,44-0,54 extremt bra siffror på en kloss som XC60 i verklig förbrukning tycker jag!
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Hur man än vänder och vrider på det är ju 0,44-0,54 extremt bra siffror på en kloss som XC60 i verklig förbrukning tycker jag!
Det är det absolut! Min ligger ju på det dubbla...
Användarvisningsbild
av 2013xc70
crumpets skrev:Hur man än vänder och vrider på det är ju 0,44-0,54 extremt bra siffror på en kloss som XC60 i verklig förbrukning tycker jag!
Ja, men 0,79 og 0,69 på motorvei og blandet er vel ikke imponerende?
running boards eftermontering

Även jag funderar på att montera runni[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Tråd sedan Hedenhös men någon ann[…]

Potentiellt bromsproblem

Inte jag, men jag är inte berörd. Det ko[…]

Antingen får du bw någon med kunskap k[…]