Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Andis skrev:
Men dom nya T6 är diesel därav jag skrev T6 VEA.
Nej, T6 är alltid bensin, inget annat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Andis skrev:Helt klart tycker jag du ska välja en S60 T6 AWD med bensin 6cyl och turbo. Har för mig att dom byggt om dom senaste så det inte längre är dubbla turbo utan nu mer en turbo med någon sorts 2 stegs effekt i. Vet ej exakt hur den fungerar. Men bra fungerar det.
Sedan 2007 har det varit med en turbo.
av Andis
MartinS skrev:
Andis skrev:
Men dom nya T6 är diesel därav jag skrev T6 VEA.
Nej, T6 är alltid bensin, inget annat.
Är du helt säker på det? Jag tycker det skulle vara kul om den finns kvar.
Men av denna artikel så är T6 inte längre en 6cyl motor kanske inte heller en bensinare. (Se slutet av artikeln)

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... vi-provkor
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag ser inte något konstigt i artikeln? T6 är och förblir en bensinare. Däremot blir den fyrcylindrig och med en kombination av kompressor och turbo i och med VEA.
av Andis
MartinS skrev:Jag ser inte något konstigt i artikeln? T6 är och förblir en bensinare. Däremot blir den fyrcylindrig och med en kombination av kompressor och turbo i och med VEA.
Okej den fortsätter vara en bensinare.

Tycker dock det är synd att man rör ihop begreppen. Borde bättre att kalla den för T4 ++ eller T4 supercharger eller liknade. Är ju trots allt lite skillnad på 6cyl eller 4cyl.

Som även nämns i artikeln

Referenser till artikeln.

"Om D4 gör sitt jobb utmärkt är jag inte lika imponerad av nya T6, rent känslomässigt. Förbrukningen är säkert lägre och kraften finns där, både på höga och låga varv tack vare turbon och kompressorn i samspel. Men det känns mer som en hottad T5 än en T6. Av sexans lyxkänsla finns inte ett spår. Speciellt inte på de lägre varv man oftast använder. I T6 saknar jag två cylindrar, trots allt", säger han.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var flera år sedan som siffran stod för antalet cylindrar.
av Andis
MartinS skrev:Det var flera år sedan som siffran stod för antalet cylindrar.
Jaha där ser man trist

T6 har för mig alltid varit 6cyl och turbo. Klart att det var för bra att ha logiska model betekningar :D

När ändrades det?
Användarvisningsbild
av MartinS
2010-2011 någon gång.

Tänk D3 :-)
av Petzzon
Eller D2, den har iofs aldrig varit nån racer, men om den varit 2 cyl så hade det varit riktigt illa.... :D :D :D :D
av Andis
KarlE skrev:
corzair skrev:Är du säker på att du ska ha en volvo då, med tanke på att det är en rödljusraket du är ute efter?
Det väsentliga är egentligen inte att komma fort iväg, men det skadar inte att vara snabb.
Volvo S60 har jag bestämt att det skall bli, men osäker på vilken av T6 som är lämpligast. ??:-/
Hej KarlE

Helt klart tycker jag du ska välja en S60 T6 AWD med bensin 6cyl och turbo. Har för mig att dom byggt om dom senaste så det inte längre är dubbla turbo utan nu mer en turbo med någon sorts 2 stegs effekt i. Vet ej exakt hur den fungerar. Men bra fungerar det.

Kört en sån i Black R version med polstar den rördepå sig friskt. Hade i Den versionen 329hk och 480nm. Går säkert att skruva upp lite till om behov finns :D

Länk med data om modellen.

http://www.polestar.se/sv-se/modeller/s ... atic-2013/

Men du ska nog skynda dig och köpa innan den försvinner ur produktion. Vilket jag hört att den ska göra. Rätt eller fel rykte vet ej?
Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]