Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lassev60
Nå har det snødd 1 meter pluss den siste uka.. Og jeg vil bare informere at De Michelin X-ICE skal kastes langt ut på jordet....
Maken til dritt dekk... Kommer hverken opp eller ned.. (S)
Så Hva anbefales til 2012 V60 D2 ???

/ gjerne med Pigg/dubb - Har ikke sans for brede vinterndekk - Tror jeg ønsker 195/16 evnt 205/16.
Takker for tips..
Användarvisningsbild
av skyrazer
Hehe jag förstår dig :)
Du skall i vart fall ha dimension 205/60R16.

Testvinnare i år på dubb var väl följande tror jag om man jämför testerna:
- Nokian Hakka 8 (Övergripande etta i de flesta tester)
- Continental Conti Ice Contact (Bäst i test Teknikens värld 2013)
- Goodyear UltraGrip Ice Arctic (Kommit högt upp på samtliga tester)
Användarvisningsbild
av swed
XC90_Executive skrev:Nokian (har jag för mig), nordiska friktionsdäck, bettar grymt bra faktiskt.

Har alltid haft stora vinterhjul på alla bilarna och det har aldrig varit problem.
Det är ju faktiskt bara i extrem situationer som breda vinterdäck är sämre, på många underlag är dom som sagt t.o.m. bättre :wink: .

Dom flesta håller nog med om att Hakka generellt har (och har väl alltid haft) bra grepp,
och i.o.m. Hakka R fick dom nu även komfort som ligger mej varmt om hjärtat.

Jag tycker att det viktigaste när det gäller att välja däck är att man gör ett aktivt välgrundat val,
testresultat och rekommendationer i all ära, men alla däck är kompromisser, en del egenskaper är direkta motsatser,
så det gäller att välja ett däck som är bra på just det du tycker är viktigt.
Användarvisningsbild
av skyrazer
skyrazer skrev:Hehe jag förstår dig :)

Och med i år menade jag ju såklart 2013...
Användarvisningsbild
av MartinS
Rätta mig gärna om jag har fel men generellt sett är väl breda bra för att stanna och smala för att gasa. Detta med vinterdäck på vinterväg.

Ju större yta mot vägbanan (breda däck) desto mer som hjälper till att stanna. Ju högre marktryck per yta (smala däck) desto lättare att ta sig iväg. Känns rimligt tycker jag.
Användarvisningsbild
av swed
MartinS skrev:Rätta mig gärna om jag har fel men generellt sett är väl breda bra för att stanna och smala för att gasa. Detta med vinterdäck på vinterväg.

Ju större yta mot vägbanan (breda däck) desto mer som hjälper till att stanna. Ju högre marktryck per yta (smala däck) desto lättare att ta sig iväg. Känns rimligt tycker jag.
Nja, teoretiskt så kan ju breda däck t.ex. bygga upp en kil framför däcket som då skulle hjälpa till att bromsa, och smala däck då med högre marktryck starta bättre, men högre marktryck hjälper ju också till att broms o.s.v. o.s.v. :wink:

Det går inte att generellt säga si eller så, tycker jag!
av Lassev60
skyrazer skrev:Hehe jag förstår dig :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Takk for info. Ser at mine Michelin X-ICE er er fra (2710) (uke-27 år 2010) - Så de er faktisk eldre enn bilen. (2012 modell -> Solgt i 2011)
Blir Nokian Hakka 8 pigg / eller Continental Conti Ice Contact på meg.
av mati
Hej!

Har exakt samma däck som trådskaparen på min V60 och samma erfarenheter. Framkomligheten på vintern är urkass. Visserligen är den obefintliga markfrigången alltid ett problem i nysnö, men även på plogade vägar sladdar och slirar bilen ordentligt. Känns otryggt, och jag tar hellre sambons Yaris när det är vinterväglag. Dessa däck är helt nya. Jag hade samma däcktyp (märke, beteckning och dimension) på samma bil förra vintern, och de var betydligt bättre, fast de var slitna. Michelin måste ha ändrat nånting i gummiblandningen eller nåt.
Men visserligen är V60 ingen särskilt bra vinterbil, framförallt när man har sportchassi. Det går inte att komma ifrån.
av solf
Hei!
Har selv V70 2010 modell, men har noen erfaringer fra min bror som også kjører V70 i samme generasjon. Han hadde samme Michelindekk som deg mens jeg hadde Nokian hakka piggfrie. Begge kjøpte nye dekk samme sesong - original dimensjon 205/60 16. På vinterføre var dette to helt forskjellige biler - bilen med Michelindekkene var ubrukelige - dtsc-lampa lyset som et tivoli selv ved den minste stigning mens Nokiandekkene hadde bra feste. Det endte opp med reklamasjon og utrolig nok fikke han bytte til Nokiandekk vederlagsfritt på Vianor. Etter dette ble Volvoen på nytt vinterbilen slik man forventer!
Användarvisningsbild
av Perra83
Då är det bara att konstatera att V60 går bäst på Nokian vinterdäck. Sen att folk upplever V60 som nästan oduglig i vinterföre kan ja inte förstå. V60 är bland den bästa bil som jag har kört på vintern. Det är bara att gasa och styra dit man vill. Trots sportchassi och nokian hakka R däck så är framkomligheten väldigt bra. Komfort i massor faktiskt utan att vara mjuk och sladdrig.
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]