Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
crumpets skrev:
simonhalmstad skrev:Diesel vea verkar inte vara något revolutionerande precis. :) Kanske vea bensin är bättre?
Fast där en bensin och dieselmotor fått likvärdig utveckling kommer ju faktiskt alltid dieseln dra kring 15% mindre energi. Det går bara inte att komma ifrån. Bättre lär aldrig bensinmotorn bli, men däremot kanske den blir en bättre kompromiss förbrukning kontra körglädje om de får till riktigt bra drag i den.
Kanske är det så lite som 15% nu? Förr var tumregeln 30% men numera har jag tänkt att 20% är rimligt.
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Dom har utveklat en bensinmotor med verkningsgraden 57% på Lunds universitet som kan ändra förhållandena!
http://www.vibilagare.se/nyheter/effekt ... las-i-lund

"Bland motorerna som utvecklas i labbet finns en modifierad dieselmotor som byggts om för att kunna köras på bensin. Motorn, som kombinerar det bästa från diesel- och bensinmotorer, har världsrekordet när det gäller verkningsgrad, 57 procent.

Verkningsgrad är ett mått på hur effektivt bränslet utnyttjas. Dagens dieslar når upp till ungefär 45 procent medan bensinarna, som är mindre effektiva, når drygt 30 procent."
av Exquattro
Man kanske får lugna sig lite, både med tanke på klimat och inkörning innan man hackar för mycket på den nya motorn. Visar det sig däremot att det håller i sig efter 1000 mil o sommar så blir det lite tråkigare. Jag har inte upplevt någon större skillnad på min gamla 5cyl efter inkörningen men Vea kanske är annorlunda.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är mest i stadstrafik i lågt tempo som man märker att dieselvärmaren påverkar förbrukningen. Det tar då rätt lång tid att nå arbetstemperatur. Kommer man ut på motorväg kommer motorn upp i värme betydligt fortare och eldandet för kråkorna blir mindre.
av Ulmerkotte
jockeoh skrev:Hej.

Fick ut min nya bil strax innan jul och har nu rullat drygt 500mil.
Har kört mestadels långa sträckor och har en snittförbrukning på ca 5.4
Rullar oftast på motorvägen, men lite vanlig landsväg samt stadskörning förekommer också.
Kör sällan snabbare än vad som anges på motorvägen (100-130km/h)

Så min fråga är från er andra som också har samma motor som jag, är den snittförbrukningen ok ? (5.4).
Har kört 290 mil med min, står också på 5,4, Kör mellan Nässjö och Göteborg på helgerna,ganska mycket backar den sträckan, halva sträckan är motorväg. mätaren med stapeldiagram har jag lyckats visa 4.1 en gång .. Gjort 2 st vidpumpmätningar, 6.1 fösta gången och 6.0 den andra. Har vart en del värmarkörning då och en massa shoppingturer i resp stad!.. Som sagt, ska bli intressant att se var hamnar i förbrukning till sommaren, med inkörd bil!
Användarvisningsbild
av crumpets
perhall skrev:
crumpets skrev:
simonhalmstad skrev:Diesel vea verkar inte vara något revolutionerande precis. :) Kanske vea bensin är bättre?
Fast där en bensin och dieselmotor fått likvärdig utveckling kommer ju faktiskt alltid dieseln dra kring 15% mindre energi. Det går bara inte att komma ifrån. Bättre lär aldrig bensinmotorn bli, men däremot kanske den blir en bättre kompromiss förbrukning kontra körglädje om de får till riktigt bra drag i den.
Kanske är det så lite som 15% nu? Förr var tumregeln 30% men numera har jag tänkt att 20% är rimligt.
PH
Det var innan man behövde bry sig om sotbalans i partikelfilter, NOx, EGR, osv. Saker som är jättebra för lungorna men eländiga för förbrukningen. :) 15% kanske är lite väl lite men över 20% får man nog vara riktigt glad om man klämmer ur den under exakt likvärdiga förhållanden.
av AsfaltRacer
Inga direkt uppmuntrande eller revolutionerande siffror som redovisas.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Som referens kommer här lite siffror för min V70 D4 VEA. Jag fick bilen den 19/12 och den har nu rullat 250 mil.
Jag kör ganska lugnt, pendlar 7 mil enkel dagligen på mestadels (70%) motorväg och flyter med i rytmen så att säga.
Har tankat fullt två ggr nu och så här lyder detaljerna:

Datum: 2014-01-30
Liter jag fick i: 63.08
Mätarställning: 249.7 mil
Körsträcka: 106.5 mil
Lit/100 km mätt vid pump: 5.92
Lit/100 km enl färddatorn: 5.3
Diff: 12%
Snitthastighet enl färddatorn: 73 km/h
Dieselvärmaren körd ca 16 ggr

Datum: 2014-01-17
Liter jag fick i: 60.49
Mätarställning: 143.2 mil
Körsträcka: 100.4 mil
Lit/100 km mätt vid pump: 6.02
Lit/100 km enl färddatorn: 5.6
Diff: 8%
Snitthastighet enl färddatorn: 76 km/h
Dieselvärmaren körd ca 8 ggr

Om jag räknar med att brännaren har varit igång 30 min per gång samt att den drar 0.6l/h (realistiskt?) så blir "körd" förbrukning i paritet med vad färddatorn visar.

Och tittar jag enbart på mina pendlingsresor så brukar displayen med staplarna säga 5.4 till jobbet och 4.8 hem.
(Trafikmässigt lika - alltså har jag uppförsbacke till jobbet och nerförsbacke hem.)
av tunnis
Måste hålla med Asfaltracer, inga jätteimponerade siffror.

Min kärra visar 0,82 på färddatorn och 0,9 vid pumpen. Är då en
XC60 -större luftmotstånd, tyngre
2,4 5cyl -erkänt törstig motor
AWD
Automat -gummisnodd
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Provkörde en MY14 XC60 R-design aut. Där stod medelförbrukningen på 0,88. Men visst dom är lite törstiga, sen är xc60in rätt känslig hur man gasar utnyttjar man inte över 160hk och kör lite lugnare så sjunker förbrukningen en hel del. Fin motor på de flesta sätt men automaten verkar inte passa in så bra, samspelet med automaten och motorn görs bäst i dom större bensinmotorerna tycker jag. :)
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]

Byte huvudbromscylinder

Mänga bra tips. Har testat med att håll[…]