Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är nog av motsatt åsikt och tycker att det funkar mycket bättre i min nuvarande bil där ett tryck motsvarar 1 km/h. Detta funkar bra för "finlir". De stora hastighetsförändringarna kan man ju klara av genom att accelerera med gaspedalen och sen ett tryck på + så låser bilen på nya farten.

Visst är adaptiv farthållare bättre än "vanlig". Privatchaufför hade varit ännu bättre, men det var ju inte det tråden handlade om.
Jag tror mer det är en vanesak, jag hade V70N förut med den äldre varianten av stegen i farthållaren men tycker nog den nyare på min V70 2014 är lite smidigare - i alla fall den typ av körning jag gör, mest landsvägskörning. I alla fall var den nya farthållaren med kombinerad 5 km/h, 1 km/h eller bara gasa/sakta ner och släpp knappen lätt att lära sig och bli van vid. Tänker inte på detta längre efter att nu har kört nya bilen ca 1 mån.
/Bo
Erst skrev:Skulle tro att man inte tänkt sig att huvudsyftet med vanliga cruisen är att ligga och anpassa farten med knapparna när man ligger i en bilkö, utan att den är till för de tomma vägarna eller när du kör tillräckligt långsamt för att alltid vara först i kön. Och om man tänker sig att man ligger ensam på vägen så tycker i varje fall jag att 5 km/h steg är bättre än 1 km/h, eftersom man oftast behöver ändra hastighet i steg om 10 eller 20 åt gången pga skyltningen och vägtyp.
Det vore ännu bättre med steg om 10 km/h.
Väldigt sällan man ser hastighetsskyltar som slutar på en femma... Måste vara någon på Volvo som inte tänkt hela vägen där. Men det kanske kommer till MY15.
Eller varför inte låta oss brukare få ställa in vilka "snäpp" vi vill ha på farthållarens knapptryckning? Vore väl en enkel sak att lägga in som en inställning på bildskärmen som allt annat man kan ställa in där. De kunde ha en standardinställning som kan passa de flesta men sen bör användaren själv kunna ställa in hur han/hon vill ha det om standardinställningen inte passar av nån anledning.

/Bo
En funktion man drömt om länge är att ha kanske 3 knappar på ratten där man har färdiga hastigheter inställda, t ex 50, 70 och 90 km/h om man kör på en väg med mycket av dom hastigheterna. Det finns nog bara en anledning till att det inte är så i bilarna redan. Biltillverkarna måste ha lite nya finesser på lager till kommande modellår, kan inte göra slut på alla finesser på en gång :D

En dum grej på min V70 tycker jag är att farthållaren accelererar så brutalt när man trycker på återställningsknappen. Det var roligt när man hade T6 automat förut att bilen gav på ganska rejält. Men nu med manuell snåldiesel är det onödigt, speciellt när man dessutom är nära det man vill till, t ex. ligger i 85 km/h och ska återställa till 90 km/h.

Säger som många andra, så bra det här forumet är! Här ovan i tråden här jag nu lärt mig att man kan göra justeringar +/-1 km/h på t o m 2 olika sätt, ska testas i morgon. Tyckte även jag det var lite mycket med +/- 5 km/h i taget :)
Det är väl en vanesak som sagt men jag gillar stegen om 5km och att kunna hålla in för steg om 1km. Kör en XC60 med automat och det känns hur smidigt som helst.

Stegen om fem gör att man kan följa rytmen lättare för bilarna framför ändrar oftast sin hastighet oftast i de stegen. Att ha steg om 10 km känner inte jag skulle fungera för trafiken jag åker i.

Smaken är som baken :-)
mattish skrev:Jag saknar +-5 stegen från passaten. Dessutom saknar jag spaken som man manövrerar farthållaren med. Man slapp flytta händerna så mkt ;)
Vanesak antar jag, jag får frispel varje gång jag får en passat som hyrbil. Det är ju helt kass att ha sånt här på obelysta spakar, rattknapparna ser man ju iallafall i mörker, på en volvo iallafall.

/Martin
Ligger man på långkörning med farthållare på säg 110km/h och sakta kommer ikapp någon, kan det vara vettigt att sänka farten till 108km/h och ligga bakom tills man får fritt i vänster och kan köra om. Att direkt sänka till 105 gör kanske så man ökar ut luckan så mycket att det blir svårt att hinna med omkörning när man väl kan..
På min V70 kör jag oftast bara med farthållare (ej gasfot) när jag väl kommit ut på motorväg. Gör man en stor ökning använder jag ibland gasen..
Råkade av gammal vana trycka manuellt typ 20 ggr när jag skulle öka från 90-110km/h på hyrbilen och den började accelerera utav bara helvete.. Jag hade råkat ställa farthållaren på 200km/h. :D

Man kan hålla in knappen på min bil också och få den att bläddra upp hastigheten skapligt snabbt, (Inte lika snabbt som om man trycker snabbt många gånger) men jag gillar att ha koll på hur många gånger jag trycker i den utan att behöva kolla.

Sen tyckte jag också att överblicken över vad man har farthållaren inställd på är så mkt bättre i min V70. Där står siffran hela tiden i mitten på hastighetsmätaren, medans i V60n MY14 så såg man bara siffrorna en kort stund när man ändrade hastigheten (se filmen) sen var den enda markeringen en färgplutt på hastighetsmätaren vid den fart som man ställt in.
Jag saknar möjligheten att hoppa i 5 km/h intervall på min egen bil, i jobbet kör jag en 2014 V70. Och det är suveränt smidigt när man hoppar mellan 70, 80 och 90 km/h som det ofta är på vanliga landvägar, två snabba tryck och rätthastighet är inställd. Vill man småjustera är det bara att hålla inne knappen lite längre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

HJÄLP!! Min sambos Volvo v70 2.4 automat 20[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]

Idag är det första gången jag r&ar[…]