- tis 17 dec 2013, 13:29
Logistiken lär inte vara några stora problem. Även om det är bättre att vara närmare marknaden. Ytterligare ett bevis för Kinesisk kvalitet; en fabrik ägd av ett Svenskt företag tillverkar olika "prylar". Tidigare hade man bara "västmaskiner. Typ Europa och USA. Sedan ett antal år köper man bara kinesiska maskiner. De håller samma kvalitet men till betydligt lägre pris. Man kan invända och säga att de kinesiska maskinerna är väl gjorda och "billiga" kopior och att de inte klarar att vara innovation och skapa nytt. Men det argumentet håller inte. Antalet patentansökningar i världen 2011 toppades av kinesiska företag.
Så Volvo från Kina kommer att vara... tja, Volvo. Finns det då något hopp för västvärlden som producent? Om det nu är viktigt så ser man för första gången ett återtagande av produktion från Kina till "hemländer". Det beror på löneökningar i Kina bl.a. beroende på personalbrist. Även kineserna vill ha schysta villkor. När jag var där en gång var det ett herrans liv bland investerare och företagsledningar då Honda hade accepterat högre löner efter en stor vild strejk. Vissa ansåg detta som dödsstöten för Kina som lågprisland. Klart överdrivet, men så gick tongångarna då. Dessutom har ett Kinesiskt bilmärke köpte en fabrik i Bulgarien för att producera bilar billigare än i Kina.
Men än ett tag så kan man nog se produktion i Kina av Volvo för den kinesiska marknaden som något riktigt bra. Kan man hålla upp volymerna slås stora utvecklingskostnader ut på betydligt fler bilar. Hur försäljningen i USA ser ut i volym kan jag inte så om nettot sjunker vet jag inte. Men oavsett vad så kan detta vara räddningen för Volvo. På sikt så klart ett hot mot produktion i Sverige.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,