Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Bilar tillverkade i Kina är för kinesiska marknaden. Om volymerna stiger som planerat finns ingen kapacitet för övriga marknader, garanterat inte Europa.
Användarvisningsbild
av MartinS
Logistiken ser jag inga problem med, kan man skicka bilar från Japan till Sverige är det väl inga konstigheter att skicka dom från Kina? Det går ju uppenbarligen bra att skicka från Sveriges västkust till USA's västkust vilket också är en ansenlig sträcka.

Fast vad vet jag, jag är ingen expert inom området.
av Primus
Logistiken lär inte vara några stora problem. Även om det är bättre att vara närmare marknaden. Ytterligare ett bevis för Kinesisk kvalitet; en fabrik ägd av ett Svenskt företag tillverkar olika "prylar". Tidigare hade man bara "västmaskiner. Typ Europa och USA. Sedan ett antal år köper man bara kinesiska maskiner. De håller samma kvalitet men till betydligt lägre pris. Man kan invända och säga att de kinesiska maskinerna är väl gjorda och "billiga" kopior och att de inte klarar att vara innovation och skapa nytt. Men det argumentet håller inte. Antalet patentansökningar i världen 2011 toppades av kinesiska företag.

Så Volvo från Kina kommer att vara... tja, Volvo. Finns det då något hopp för västvärlden som producent? Om det nu är viktigt så ser man för första gången ett återtagande av produktion från Kina till "hemländer". Det beror på löneökningar i Kina bl.a. beroende på personalbrist. Även kineserna vill ha schysta villkor. När jag var där en gång var det ett herrans liv bland investerare och företagsledningar då Honda hade accepterat högre löner efter en stor vild strejk. Vissa ansåg detta som dödsstöten för Kina som lågprisland. Klart överdrivet, men så gick tongångarna då. Dessutom har ett Kinesiskt bilmärke köpte en fabrik i Bulgarien för att producera bilar billigare än i Kina.

Men än ett tag så kan man nog se produktion i Kina av Volvo för den kinesiska marknaden som något riktigt bra. Kan man hålla upp volymerna slås stora utvecklingskostnader ut på betydligt fler bilar. Hur försäljningen i USA ser ut i volym kan jag inte så om nettot sjunker vet jag inte. Men oavsett vad så kan detta vara räddningen för Volvo. På sikt så klart ett hot mot produktion i Sverige.
Användarvisningsbild
av Allinug
Dessutom tillkommer det tull på allt som tillverkas i Kina och som skeppas vidare utomlands. Undantaget är en frihandelszon i Shanghai. Om Geely hade placerat fabriken i denna frihandelszon hade man kunnat genomskåda en plan att leverera bilarna utanför Kina, men denna fabrik ligger i Chengdu.

Stor efterfrågan i Kina helt enkelt. Trevligt!
http://www.teknikensvarld.se/2013/11/06 ... -ar-igang/
Användarvisningsbild
av Allinug
Undrar hur de marknadsför Volvo i Kina? Som en kinesisk bil med svenska anor, kanske? Och hur det blir med bling-blinget som de tyckte saknades för att kinesiska marknaden skulle gilla Volvo.
av V60T3
Detta borde då rimligen betyda att nuvarande XC60 kommer leva vidare ytterligare ett antal år framöver!?

Mitt antagande baseras gissningsvis på att investeringskostnaden gällande fabriken i Kina lär vara betydande (maskiner, pressverk, robotar etc) samt lika för alla de underleverantörer i Kina? som skall producera alla komponenter. Visserligen kanske många komponenter tillverkas av samma UL som Volvo haft sedan tidigare och att karossdelar skickas från Volvos karossfabriker i Olofström, Gent eller var de nu gör delarna till XC60 och att det mer är frågan om en ren sammansättningslina.

Kan ju naturligtvis också vara så att den fortsätter tillverkas i Kina trots att en ny generation byggs i Europa.. Annars är det nog? ganska ovanligt i bilvärlden att tillverkningen av en modell som snart är inne på sitt 7:e år ny-förläggs till annan fabrik..men vad vet jag.. :)
Allinug skrev:Undrar hur de marknadsför Volvo i Kina? Som en kinesisk bil med svenska anor, kanske? Och hur det blir med bling-blinget som de tyckte saknades för att kinesiska marknaden skulle gilla Volvo.
Bling blinget har ju redan börjat kollar man bara på nya modellår 2014 exklusive r-design så ser man mycket bling, men visst sen det kom har det ju dragit upp försäljningen i Kina ;) 60-serien kör dom nog länge länge till dom byts nog inte innan en helt ny 3-serie kommer volvo verkar köra rätt många tillverkningsår, men det lär bli hård konkurrens nu när en ny C-klass kommer och snart en ny Audi A4 då är volvon äldst igen..
av Linqid
simonhalmstad skrev:60-serien kör dom nog länge länge till dom byts nog inte innan en helt ny 3-serie kommer volvo verkar köra rätt många tillverkningsår, men det lär bli hård konkurrens nu när en ny C-klass kommer och snart en ny Audi A4 då är volvon äldst igen..
BMW F30 började säljas tidigt 2012, och bör alltså rimligen bli avlöst runt 2019. Försäljningen av XC60 drog igång 2008 och S60 i maj 2010. Att 60-serien ska överleva till 2019 har jag mycket svårt att se, du kan nog räkna med en avlösare tidigare än så.
Allinug skrev:Undrar hur de marknadsför Volvo i Kina? Som en kinesisk bil med svenska anor, kanske? Och hur det blir med bling-blinget som de tyckte saknades för att kinesiska marknaden skulle gilla Volvo.
GLÖM DET. För kineser är definitivt inte kinaprodukter status. Volvo är en dyr bil, självklart marknadsförs den som ett utländskt finmärke. Det finns en anledning till att det går så sjukligt bra för tyskarna därborta...
Användarvisningsbild
av Guru
Allinug skrev:Och hur det blir med bling-blinget som de tyckte saknades för att kinesiska marknaden skulle gilla Volvo.
Det där togs us sit sammanhang i svenska medier. Det var S80L som var för lik vanliga S80 och övriga Volvomodeller, den kunde haft mera "bling-bling". För övriga modeller är det skandinavisk design som gäller.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]