Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Tack för alla synpunkter. Som ett resultat av dessa har jag skrivit ut en ny beställning med följande ändringar:

- Lastpaketet borttaget och ersatt med laminerade rutor (Får alltså öppna luckan med handkraft och leva utan mörka rutor)
- Automatlådan med växlingspaddar tillagt

Det blev lite dyrare, men man lever bara en gång.

Har tidigare alltid avstått automat pga att bränsleförbrukningen åker upp en deciliter per mil och 0-100 siffran försämras. Men den här nya automaten lägger ju bara på 0,02 (från 0,45 till 0,47 liter per mil) och har samma acceleration (8,5s) som den manuella så nu är det dags att beställa automat! Noterade även att nya automaten har mycket högre slutväxel än den manuella lådan. 65,2 km/h vid 1000 rpm istället för 58,4 för den manuella. Bådar gott för ljudnivån i landsvägsfart.

Nu får jag se till att skicka in beställningen på måndag så det inte går att ändra sig igen. Lägger alldeles för mycket tankemöda på detta, har helt missat att det snart är jul.
av PFA
PaNi skrev:Tack för alla synpunkter. Som ett resultat av dessa har jag skrivit ut en ny beställning med följande ändringar:

- Lastpaketet borttaget och ersatt med laminerade rutor (Får alltså öppna luckan med handkraft och leva utan mörka rutor)

Har tidigare alltid avstått automat pga att bränsleförbrukningen åker upp en deciliter per mil och 0-100 siffran försämras. Men den här nya automaten lägger ju bara på 0,02 (från 0,45 till 0,47 liter per mil) och har samma acceleration (8,5s) som den manuella så nu är det dags att beställa automat! Noterade även att nya automaten har mycket högre slutväxel än den manuella lådan. 65,2 km/h vid 1000 rpm istället för 58,4 för den manuella. Bådar gott för ljudnivån i landsvägsfart.

Nu får jag se till att skicka in beställningen på måndag så det inte går att ändra sig igen. Lägger alldeles för mycket tankemöda på detta, har helt missat att det snart är jul.
Låter vettigt! Lycka till!
av stavas
PaNi skrev:Tack för alla synpunkter. Som ett resultat av dessa har jag skrivit ut en ny beställning med följande ändringar:

Klokt val.
Användarvisningsbild
av bem
Ja, automatlådan på nya VEA motorerna är ju 8 stegad också så det lär nog bli mjuka och nästan omärkbara växlingar. Sen kanske XC60 med bara framjulsdrivning inte är så jättevanligt val men det finns ju inte med AWD (än) med VEA motor. Så du gör nog rätt och kommer säkert bli väldigt nöjd. Laminerat glas är också ett klokt val för att bl. a. få ännu tystare i kupén.
I Teknikpaket Pro ingår taklucka, såvitt jag vet blir taket aningens lägre med taklucka (i alla fall på V70) så ha det i åtanke om du är väldigt lång.
Valde du High Performance Multimedia sound eller Premium Multimedia sound i Teknikpaket Pro? Jag har High Performance i min V70 och det är OK men i min gamla V70 hade jag dåtidens motsvarande Premium sound med högtalare "överallt" och subwoofer samt kraftigare förstärkare och det var ganska stor skillnad till det bättre mot det High Performance jag har idag.
Sen såg jag du valde fast drag men delbart drag är inte så värst mycket dyrare, några tusenlappar och är ju lite elegantare när du ej har draget monterat. Jag hade Volvo original delbart drag på min gamla V70 och det fungerade mycket bra och jag skall även låta montera delbart Volvo original drag till våren på min nya V70 2014. Reservhjul ingår nog inte så om du vill ha ett nödhjul "tempa spare" så finns det att köpa till.
En lastrumsmatta (plast eller textil) är nog inte fel heller. Kanske nätficka sidopanel i lastutrymmet är vettigt också.

Lycka till med nya bilen sen.

/Bo
av PFA
Vettiga kommentarer, bem. Lastrumsmatta ska man förstås ha. Likaså stötfångarskydd, vilket jag ihop med textilmattor prutade mig till. Smågrejer, men bra grejer :)

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]