Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
T5 kommer kanske bli vanligare igen, en T5 vea 245hk automat är ju billigare än D4 vea 181hk automat. :)
av PFA
andreas_lofgren skrev:Sant. Men på riktigt, hur avancerat kan det vara? Det är samma motor som i VS60/V70, allt annat är lika som vilken XC60 som helst. Samtidigt får man ju aldrig underskatta bilförsäljarens oförmåga.
Du hann före mig. Hur svårt kan det vara? Många säljare är förvånansvärt, nej förresten...det är inte förvånansvärt längre, okunniga. Många här på forumet, om än med lite nördvarning ibland :) , slår med enkelhet många säljare på fingrarna. Men visst...alla kan bli trötta på sitt arbete :)
av perhall
Det klagas ständigt i bilbranschen på att det är så svårt med alla modeller. "Man kan ju inte sälja två märken, det är för svårt" sa man redan på 90-talet. Alla här kan nog mer än våra säljare om bilarna.../PH
Användarvisningsbild
av Guru
Är inte så dyrt att ha den i sortimentet, inte för VCC i alla fall. Men för VPS kanske det kostar mer än det smakar?
De allra flesta XC60 som säljs i Kina är just T5 (2,0 GTDI). Man har tom förlängt produktionen av just den varianten till just Kina. För övriga världen utgick den motorn 13w46 men till Kina byggs den året ut pga. många ordrar.
av mikebike
Jag skulle kunna tänka mig en T5, eller T4. V60 eller eventuellt XC60, men då i kombination med AWD och manuell växellåda. Eftersom Volvo inte tycker att dessa kombinationer är intressanta lär det bli ett annat fabrikat nästa gång.
Fast med tanke på hur Haldex 5 verkar fungera så kanske det inte är aktuellt att köra Volvo i alla fall...
Användarvisningsbild
av GustavE
I Vi Bilägare brukar man ha med lite olika topplistor på bilförsäljningen. Det brukar vara roligt att läsa som Volvointresserad. På försäljningstoppen är alltid V70 1a, sen finns S/V60, V40 och XC60 också med på dom 6 första platserna, bara VW Passat och VW Golf som stör :).

Sen brukar dom ha en lista Dieseltoppen också som ser ungefär lika ut i toppen. Och det intressanta för den här tråden är att där redovisas även Andel av total försäljning. Där har jag reagerat på att för XC60s del är andelen diesel av total försäljning alltid 100,0 % :)

Kollade Bilswedens statistik nu ( http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -2013-(ii) ) och Vi bilägare överdriver kanske lite, för andelen diesel för XC60 var "bara" 99 % :). Och man har ju faktiskt sett ett antal T6 ute i trafiken även om det är väldigt ovanligt.
Dieselandel övriga Volvo i toppen: V70 86 %, S/V60 82 %, V40 83 %
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det är Volvo som styr mot dieselbilar också kampanjen att man får momentum och teknikpaket på köpet gäller ju bara dieselbilarna. Dom har just nu inga vettiga kampanjer på bensinarna förutom limited edition.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast det är marknaden som styr volvo i sin tur. Det finns noll efterfrågan ens på rabatterade bensinare numera. Titta bara på mängden D3:or som sålts trots att prispåslaget mot T3 var direkt skrattretande. Folk köper på bränsle snarare än pris just nu.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det är sant, var det 2012 som en ny V70 T4 som kostade från 250.000kr det var prisvärt med ändå köpte massor dieseln som var över 50.000kr dyrare.
av Lövet
Man måste dock ta med andrahandsvärdet i den kalkylen. Dock vill jag påstå att skillnaden begagnat inte är i närheten av 50tkr, alltså har man förlorat på valet. (Sen ska man ju ta med soppakostnader, skatt osv men det orkar jag inte göra riktigt nu)
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]