Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
hakank skrev:Well, det borde varit en sån men helt 100 kan jag inte vara då jag inte fråga explicit om det var VEA motorn. Men den kändes annorlunda än XC60:an AWD D4 jag provade..
Du körde med all säkerhet en 5-cylindrig. Klart den går bra! Det gör den ju redan som 163 hk.
av sjolof
Var det en V60 eller XC60 du turade i? Har du någon erfarenhet av BMW's motsvarighet (2L diesel och Steptronic i en 520d exempelvis) och kan säga något om hur Volvon står sig mot den? Hur är motorkaraktären? Ljudnivån? Ljudets karaktär? Smidigheten i lådan? Finns där någon form av spetskaraktär i motorn, dvs varvvillig (om man nu kan prata i de termerna när det gäller en diesel)? Osv...[/quote]

XC60.
Provkörde 520D med Steptronic för c:a ett år sedan.
Vad jag kommer ihåg var att jag reagerade på att den upplevdes som direkt slö.
VEA-motorn med nya automaten däremot kändes rejält pigg och hade en konstant fin acceleration (körde upp till motorvägsfart + moms).
Växlade mkt fint och förvånadsvärt tyst motorljud.
Nu var det inte särkilt lång tur, men den gav mersmak.
Tyvärr kommer jag att gå på en manuell låda pga att jag behöver komma under 120 i utsläppsgräns.
av PFA
sjolof skrev:XC60.
Provkörde 520D med Steptronic för c:a ett år sedan.
Vad jag kommer ihåg var att jag reagerade på att den upplevdes som direkt slö.
VEA-motorn med nya automaten däremot kändes rejält pigg och hade en konstant fin acceleration (körde upp till motorvägsfart + moms).
Växlade mkt fint och förvånadsvärt tyst motorljud.
Nu var det inte särkilt lång tur, men den gav mersmak.
Tyvärr kommer jag att gå på en manuell låda pga att jag behöver komma under 120 i utsläppsgräns.

Instämmer om 520d. Är inte vidare imponerad av motorn som sådan. Relativt tyst, men känns inte speciellt alert. Däremot är Steptronic-lådan fantastiskt fin. Jag är glad, och hoppas jag förblir så, att jag valde en Volvo igen....även om f11'an är grym på många sätt.

Har VEA'n kommit till ÅF nu?
av PFA
Några mer recensioner? Någon som testat XC60 D4 VEA en längre tur? Gärna automat...
av AsfaltRacer
Har skrivit ett inlägg tidigare i veckan här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=100631. Ingen XC60 och inte automat, men V60 manuell.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]