- fre 21 aug 2015, 11:22
#998162
Jag kanske är helt ute och cyklar eller inbillar mig men funderar på följande. När man trycker på gasen vid ca 1400-1700 rpm, typ halvgas eller mer, med D4-motorn -15 så känner man turbo-lagg i kanske en sekund eller lite mindre på 3-6 växeln. Om man accelererar med drygt halvgas så drar det på bra men när man har växlat upp så man hamnar på ca 1500 rpm så får man vänta på vridmomentet och jag antar att det handlar om att turbotrycket behöver laddas upp igen.
Om man accelererar från typ 40-50 och upp till 110 så tycker jag/inbillar jag mig att jag minskar pausen i vridmoment genom att växla snabbt. Inte så det rycker i hela bilen men ändå på en halvsekund eller så. Vridet kommer mer eller mindre omgående vid så snabba växlingar. Omvänt, om jag tar god tid på mig för att växla, mer än en sekund så har allt vrid försvunnit och man får vänta på turbon igen. Dock inbillar jag mig att man kan få mjukare acceleration genom att försöka behålla turbotrycket. Man hör inte att luften släpps ut genom wastegate direkt vid gasuppsläpp som på en äldre bensinturbo så jag antar att den recirkulerar.
Kan det här stämma eller upplever jag det pga. växling vid olika varvtal vilket ger olika snabb respons från turbo?
Jag har tidigare kört Saab turbo-bilar och varit tvungen att köra som turbon vill men kör numera min första diesel, därav intresset.
Om man accelererar från typ 40-50 och upp till 110 så tycker jag/inbillar jag mig att jag minskar pausen i vridmoment genom att växla snabbt. Inte så det rycker i hela bilen men ändå på en halvsekund eller så. Vridet kommer mer eller mindre omgående vid så snabba växlingar. Omvänt, om jag tar god tid på mig för att växla, mer än en sekund så har allt vrid försvunnit och man får vänta på turbon igen. Dock inbillar jag mig att man kan få mjukare acceleration genom att försöka behålla turbotrycket. Man hör inte att luften släpps ut genom wastegate direkt vid gasuppsläpp som på en äldre bensinturbo så jag antar att den recirkulerar.
Kan det här stämma eller upplever jag det pga. växling vid olika varvtal vilket ger olika snabb respons från turbo?
Jag har tidigare kört Saab turbo-bilar och varit tvungen att köra som turbon vill men kör numera min första diesel, därav intresset.