Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kanske är helt ute och cyklar eller inbillar mig men funderar på följande. När man trycker på gasen vid ca 1400-1700 rpm, typ halvgas eller mer, med D4-motorn -15 så känner man turbo-lagg i kanske en sekund eller lite mindre på 3-6 växeln. Om man accelererar med drygt halvgas så drar det på bra men när man har växlat upp så man hamnar på ca 1500 rpm så får man vänta på vridmomentet och jag antar att det handlar om att turbotrycket behöver laddas upp igen.

Om man accelererar från typ 40-50 och upp till 110 så tycker jag/inbillar jag mig att jag minskar pausen i vridmoment genom att växla snabbt. Inte så det rycker i hela bilen men ändå på en halvsekund eller så. Vridet kommer mer eller mindre omgående vid så snabba växlingar. Omvänt, om jag tar god tid på mig för att växla, mer än en sekund så har allt vrid försvunnit och man får vänta på turbon igen. Dock inbillar jag mig att man kan få mjukare acceleration genom att försöka behålla turbotrycket. Man hör inte att luften släpps ut genom wastegate direkt vid gasuppsläpp som på en äldre bensinturbo så jag antar att den recirkulerar.

Kan det här stämma eller upplever jag det pga. växling vid olika varvtal vilket ger olika snabb respons från turbo?

Jag har tidigare kört Saab turbo-bilar och varit tvungen att köra som turbon vill men kör numera min första diesel, därav intresset.
Hej.

Jag upplever samma sak. Förmodligen helt normalt. Liksom att vridet vi 1000 r/m är rätt begränsat. Tror det beror på att motorvolymen bara är två liter och beroende av turbotryck för att leverera. Tror mig ha läst att vridet vid 1000 rpm är 200 mn (inte så tokigt ändå) så stegringen till 400 nm blir väl väldigt märkbar då stegringen sker på väldigt lite ökning i varv så skillnaden mellan 1200 och 1400 r/m är ju liten i varvtal sett men mycket ur vridmomentskillnad. Samma blir det ju från 1400 till 1600 rpm Men som dieselmotor är den ju briljant. Har aldrig tidigare kört en diesel som både drar och är varvvillig (ur dieselmotorperspektiv), visst hörs det att det är en diesel men knappt när bilen är i rullning och inte i fart. Inga vibrationer eller så. Snudd på om den inte är trevligare än BMW:s motsvarighet. Vissa saknar femmans ljud men vad är ljudet mot gångkulturen i övrigt. Tänk om Volvo nu bara kan få dom och närma sig deklarerad förbrukning i verkligheten.
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]