Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V60 av årsmodell 2015 med Sensus Navigation. Alltför ofta ger navigationssystemet fel vägbeskrivningar eller tror att jag är ute och kör i skogen eftersom kartorna är gamla och inte stämmer med förändringar i vägnätet. När jag fick bilen i januari 2015 hade den kartdata från 4:e kvartalet 2014 installerad. De kartuppdateringar som idag finns att ladda ner från Volvo är exakt desamma samma, det betyder att de inte har uppdaterats på ungefär ett år. Ska man verkligen behöva åka omkring med gamla kartor som fungerar dåligt när man har betalat närmare sjutusen kronor för ett navigationssystem?

Här är länken till Volvos nedladdningssida: http://support.volvocars.com/se/downloa ... 0cf40b1589
av Robot
Jag tror inte bara det är Sensus Navi som släpar. Jag har Garmin / Navigon i min telefon och de kartorna uppdateras fyra gånger per kvartal, eller åtminstone så laddar man hem många nya megabyte så ofta men tar lång tid innan nya vägar kommer med, även när det gäller stora som E22.
Användarvisningsbild
av MartinS
Volvos RTI system som kostade 19.900kr till min bil släppte/släpper också kartor en gång per år. Så illa är det tyvärr, även om man nu trodde och hoppades att det skulle blivit lite bättre när man slipper skivor etc. och kan ladda ner själv.

In min värd är det lite i överkant att kalla kartor som är mindre än ett år gamla för antika... men det är jag det.
Användarvisningsbild
av leiwi
TureMagnusson skrev:Jag har en V60 av årsmodell 2015 med Sensus Navigation. Alltför ofta ger navigationssystemet fel vägbeskrivningar eller tror att jag är ute och kör i skogen eftersom kartorna är gamla och inte stämmer med förändringar i vägnätet. När jag fick bilen i januari 2015 hade den kartdata från 4:e kvartalet 2014 installerad. De kartuppdateringar som idag finns att ladda ner från Volvo är exakt desamma samma, det betyder att de inte har uppdaterats på ungefär ett år. Ska man verkligen behöva åka omkring med gamla kartor som fungerar dåligt när man har betalat närmare sjutusen kronor för ett navigationssystem?

Här är länken till Volvos nedladdningssida: http://support.volvocars.com/se/downloa ... 0cf40b1589

Jag har en pågående mailväxling med supporten , där jag har talat om för dom att detta inte är acceptabelt utan precis som du säger så är den senaste uppdateringen en kopia av den förra med kartdata bara med nytt detaljnummer.
Jag väntar på svar från dom nu.
Nedan är ett utklipp av den senaste utgåvan från volvo där man kan se att kartdata är från 2014 kv 4, leverantören av kartan har betydligt nyare utgåvor till andra fabrikat.
Jag har påtalat att med priset vi har betalat borde det vara bättre . Om fler ville kontakta supporten med klagomål kanske man kunde få till en skärpning

DBINFO.ME_EU_Ver1.0

// Map Info
[Map]
Version=EC1900-01
Supplier=HERE
Release=14Q4
hmiver=Europe
SW-ID=05003000
E-Sample=DB_VCCMCA00_ECE_ECE_E00.0012
MAP-PN=31421079 AA
TMC-EventTable=MCA_007

TMC-LocationTable=1.28dan
leiwi skrev:Om fler ville kontakta supporten med klagomål kanske man kunde få till en skärpning
Jag har redan kontaktat supporten och hoppas att de bryr sig om vad vi tycker.
Här är min konversation med Volvos support. Det ger tyvärr inte så mycket information, mer än att de bekräftar att uppdateringen har tagit onormalt lång tid. (Det äldsta meddelandet står längst ned, så läs nedifrån och upp)

--------------------------------------------------------------------------------

29 juli 13:18
Hej Ture!

Ibland skjuter man på det om det är större delar man behöver uppdatera och det tar längre tid – exakt när nästa uppdatering blir tillgängligt har vi ingen information på idagsläget tyvärr.

Christoffer

--------------------------------------------------------------------------------

29 juli 12:34
Hej Christoffer,

Tack för ditt svar. Vet du anledningen till att det inte kom någon uppdatering vecka 20 i år? När kan vi förvänta oss att nästa uppdatering finns tillgänglig?

Med vänlig hälsning,
Ture Magnusson

29 juli 11:51
Hej Ture!

Tack för ditt mail.

Normalt brukar det komma en uppdateringar 2 ggr per år runt vecka 20 samt vecka 46.

Christoffer

27 juli 09:09
Hej!

Jag vet inte om det är till er jag bör vända mig, men jag provar...

Sidan för nedladdning av kartor från nedanstående adress har en kartdatabas som inte verkar ha uppdaterats sedan fjärde kvartalet 2014. Tyvärr är de nu tillgängliga kartorna så pass inaktuella att de i många fall ger vägbeskrivningar som inte längre fungerar eftersom vägnätet har förändrats. När kan jag hoppas på uppdaterade kartor för min Volvo V60 årsmodell 2015?

Vänliga hälsningar
Ture Magnusson
av Robot
Man kan ju tycka att hålla kartor uppdaterade borde vara relativt enkelt då Trafikverket har bra information på sin hemsida angående nya vägar och ombyggnationer.

Finns det någon funktion i Sensus där man kan lägga in ändringar i hastigheter själv? I vissa navigationssystem finns det en funktion där användaren själv kan ändra den angivna hastigheten för en aktuellt väg. Det är ganska ofta som kommuner ändrar sina vägar upp/ner 10 km/h från 30/50/70/90.

Annars kanske Waze idé kan vara något. (https://www.waze.com/sv/)
Användarvisningsbild
av Rillee
Därför som man har driver support, så har man rätt hastighet hela tiden. Den har aldrig vad jag har märkt läst av hastigheten fel
Användarvisningsbild
av leiwi
Rillee skrev:Därför som man har driver support, så har man rätt hastighet hela tiden. Den har aldrig vad jag har märkt läst av hastigheten fel

Jo. Roller Dent är nog riktigt och bra men det är ju svårt att få kamera varning i DS
Användarvisningsbild
av Rillee
Kan kanske lägga in egna poi med hastigheten

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]