Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Har ju haft sommardäcken på sedan i våras. Kom dock att tänka på kalibreringen idag. Ska man göra detta vid varje däckbyte? När jag fick på mina sommardäck så stod dom som gröna symboler i kalibreringsmenyn. Behöver man överhuvudtaget göra något då?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Måste ärligt säga att det första som slog mig är, vad säger instruktionsboken? Har du ens kollat i den innan du postar här, kan garantera att din fråga kommer besvarars där...
av V60Crosscountry
Tror faktiskt att man måste kalibrera varje gång man byter däck, tyvärr. Så det är bara ut o kalibrera i en halvtimma :)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ronne skrev:Är det grönt på symbolerna så är det ok. Du har förmodligen det "nya" systemet iTPMS. Då behövs ingen kalibrering mellan hjulbytena.
Ok! Ja min är tillverkad dec -14 och en MY15 så. Tack!
av mangeV70
Hämtade min XC70 idag. När däcken kom på tal så nämnde säljaren att det ska kalibreras varje gång man byter hjul. Inget större jobb utan det ska ta ungefär 10 minuter när man kör. Detta kan man göra även när det lyser rött vid något däck. Då får man en kontroll på om systemet har uppfattat något fel eller om det är en tillfällig formsvacka som åtgärdas med kalibreringen

Har dock inte kollat vad det står i instruktionsboken
Användarvisningsbild
av leiwi
mangeV70 skrev:Hämtade min XC70 idag. När däcken kom på tal så nämnde säljaren att det ska kalibreras varje gång man byter hjul. Inget större jobb utan det ska ta ungefär 10 minuter när man kör. Detta kan man göra även när det lyser rött vid något däck. Då får man en kontroll på om systemet har uppfattat något fel eller om det är en tillfällig formsvacka som åtgärdas med kalibreringen

Har dock inte kollat vad det står i instruktionsboken
Underligt "tips " av säljaren :shock:
om man får en felindikation så kan det ju vara bra att kolla däcktrycket innan man kalibrerar annars riskerar man ju att köra med fel däcktryck
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Rent logiskt borde det vara som ovanstående beskriver då däcken har olika tum etc. Men mina lyser grönt oavsett vinter eller sommardäck:)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Kalibrering tar 10min dock får man ingen notis om att det är klart.... skadar inte köra en kalibrering då och då oavsett system...

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]