Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sy97jgu
Hej
Jag har en XC60 från 2009, den har gått 13600 mil.
Den används ej i arbetet utan endast till mataffären och enstaka ToR Sthlm Karlstad, kommer upp i ca 1000 mil per år.

Sedan sommaren 2014 har ett gnissel börjat märkas, först enstaka stötljud i gupp och ojämnheter och framförallt vid lite last.
Jag frågade på besiktningen samt på servicen på Bilia där de i stort sett log och sade det kunde vara 10 olika fel då det var en Volvo =(

Ljudet har nu blivit starkare och ligger ibland på hela tiden, men plötsligt kan det vara helt tyst en period?

Rent ljudmässigt så tycker jag som lekman att det låter som ett ljud från dämparen, känner någon här till något fel på dämparen som det ofta kan vara på denna modell?

Mvh
Jan
svanberg skrev:Troligen de främre bussningarna i de bakre länkarmarna.. vanligt fel.

Gnisslar i början för att sedan börja klonka när bussningen släppt.

Tack för svaret Svanberg, hade nästan tappat hoppet trots 100 läsningar här på forumet.
Har du tillgång eller vet vart man kan få fram en sprängskiss på delarna?
Mvh
Jan
svanberg skrev:Troligen de främre bussningarna i de bakre länkarmarna.. vanligt fel.

Gnisslar i början för att sedan börja klonka när bussningen släppt.

Kan du peka ut delen på den här bilagan här tack?

Tog bilden härifrån : http://www.swedishautoparts.com/XC60/Vo ... ml#linkbar
Bilagor
Volvo-XC60-REAR-CONTROL-ARMS-AND-RELATED-2008.jpg
Volvo-XC60-REAR-CONTROL-ARMS-AND-RELATED-2008.jpg (20.6 KiB) Visad 5081 gånger

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]