Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiebreak
CaptainMorgan skrev:Grannen pendlade med en V70 D4 10-15mil motorväg, låg på 0,57. Då låg han lite + på hastigheten.
Nu kör han XC60 D4 AWD, och kör saktare(håller hastighetsbegränsning). Men kommer inte under 0,8.
Har liknande erfarenhet pendlar 10 mil om dan med med en XC60 my13. Ligger på runt 0.80-0.84 på motorvägen med D4 automat och 20" 255 bredd.

Tidigare körde jag v70II från -08 2,4d med 16" och standardbredd. Mätte 0.78 vid pump på samma motorväg och låg +10 i hastighet mot nu med xc60

... men det är klart, jag köpte ju inte en xc60 awd r-design för att den vunnit motorvägspendlarbilklassen :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Robot skrev:
volvoc70cab skrev:Kör en XC 60 FWD med manuell växellåda. Är oerhört imponerad av förbrukningen. På landsväg med inkopplad farthållare inställd på 100 km/h så stannar förbrukningen oftast precis under 5 dl/mil. Nu kanske det inte har så stor betydelse om den drar 5 eller 8 dl/milen då värdeminskningen är den stora delen av bilkostnaden. Men visst är det trevligt att inte behöva tanka så ofta.
Förr sa man ju att automat drar c:a 1 dl mer än manuell per mil, jag hoppas den skillnaden har minskat!
På nyare automatlådor (t.ex. den 8-växlade till D4 FWD), så har nog skillnaden minskat. Men på D4 AWD uppskattar jag att val av automat "kostar" ca 1 dl extra per mil.
av mikebike
Robot skrev:Förr sa man ju att automat drar c:a 1 dl mer än manuell per mil, jag hoppas den skillnaden har minskat!
På landsväg i konstant hastighet är skillnaden minimal. Jag har just kört Sundsvall-Åre-Sundsvall på 0,82 l/mil. Med 4 cykelhållare på taket, 329 hkr och automatlåda. Det är ungefär samma förbrukning som jag hade med min gamla XC60 D5 AWD man (185 hkr).
Vid stadstrafik och många omkörningar (2+1 vägar) är skillnaden betydligt större.

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]