Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
spaceuser skrev:Jag har sett flera provkörningar/tester av XC60 T6 AWD på tuben, vilket verkar vara en härlig motor i den bilen. Ursäkta att jag glider in här i tråden, men jag undrar, såldes den varianten någonsin i Sverige?
Det är den!

Det såldes dyga 40st av 2009 års modell, sedan försvann den från modellprogrammet i Sverige, sedan kom den tillbaka som MY11, och har sedan sålt t.om. MY15. Men nu är den borta igen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sedan xc60 t6 gjorde comeback i Sverige från My11 blev köparna påtvingade r-design paket så är man ute efter en summum får man kolla på 09orna alternativt titta på en importerad xc60
Användarvisningsbild
av doggeli
Bra att tråden lever vidare.
Bensinare tror jag inte det blir. När det gäller diesel, vilka motorer är bättre / sämre.
Som sagt ska ja kolla på en D5a men det finns fler.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Kolla generellt på årsmodell 10 & framåt, 08-09 bilarna har betydligt högre förbrukning & skatt. I mitten på modellåret 2011 fick bilen en liten facelift så bilen känns lite modernare invändigt och bilen känns bättre ihopskruvad och har bättre infotainment system. Vill man ha en Xc60 med lite bättre driftskostnad kolla på de med manuell växellåda, automat drar ca 1dl mer per mil och är betydligt dyrare i fordonsskatt. 2,4D Fwd & D3 fwd kan va värt att kolla på, de har lägst förbrukning & lägst fordonsskatt.
av persve
Högre skatt har kanske de äldre modellerna, men jag ligger och snittar 0,64 med min D5-09.
Driver support är bra att ha, har 4C också men ändrar sällan läge. Sportläget nästan hela tiden, nån gång comfortläget eller citroenläget som jag kallar det :D
av Tiebreak
bjornw skrev:Brytpunkten var vecka 40 2010, bilar tillverkade efter har Sensus och kallas MY11B. Från vecka 20 2010 kallas de MY11 och är utan Sensus.

En sak till, före MY10 hade den den äldre diselen med enkel-turbo på ca 180 hästar. Den nya med dubbelturbo är lite snålare och starkare.

Till MY13 kom Haldex Gen 5, de första versionerna av den var inte bra, kräver byte av Haldex-pump och ibland lameller för att funka tillfredställande. Blir dock aldrig lika bra som Gen 4, se tråden om den. Är ett mindre problem med automat (den maskerar en del).

Vad är en "tidig version" av my13a 13? Haren my13 med automat tillverkad i november 2012 villa jag minnas. Bör man åtgärda haldexpumpen?!?

Har inte fyllt mer än 3ggr på 8000 mil […]

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]