Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knappen11
Hej.

Detta är troligen en pinsam fråga i mångas ögon, men jag ser den som billig.
Har en S60 MY15 T5, 8 växlade automaten med växelpaddlar. Ska bila i Norge i sommar och undrar hur den växellådan fungerar i bergkörning med motorbromsning? Bor i platta Sverige så jag har inte använt nedväxling här med paddlarna så mycket. Men i branta sluttningar, kommer våxellådan stanna på den växel jag väljer med paddlarna eller kommer den byta växel själv om farten ökar i nedförsbackarna? Att använda bromsarna är ju som bekant bara att glömma längre sträckor. Har tidigare kört i berg men då med manuell låda.

Har du erfarenhet och hur gick det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag är just på väg hem från italien så jag har hunnit med en hel del. Har bara gott att säga, dock har jag använt sportläget när det lutar eftersom den då växlar ner en växel (och därifrån växlat ner själv). den är faktiskt ganska smart och när det lutar lite mindre motorbromsar den själv, min förra t4f automat bara rullat iväg med D i.
Jag är nöjd, besvarar det din fråga?
av knappen11
TommyP86 skrev:Jag är just på väg hem från italien så jag har hunnit med en hel del. Har bara gott att säga, dock har jag använt sportläget när det lutar eftersom den då växlar ner en växel (och därifrån växlat ner själv). den är faktiskt ganska smart och när det lutar lite mindre motorbromsar den själv, min förra t4f automat bara rullat iväg med D i.
Jag är nöjd, besvarar det din fråga? Bild

Stort tack, då fungerar det att motorbromsa under kontroll med bilen, det var det jag undrade. :D
av Twendor
Hei.
Bor i Norge, med mange bratte bakker og fjell.
Og D4 VEA med 8-trinns automat fungerer helt fint. Den fungerer flott i bratte bakker i både D og Sport.
Eco+ best på landevei.
Flott kombinasjon, og ingen ting å bekymre seg for.

Lykke til og en riktig god sommer til alle.

mvh Twendor
av valln
Alltså jag tror inte du behöver tänka traktorkörning från förkrigstiden och använda samma växel ner som upp.

Tänk bara på att inte köra för fort i toppen på berget, typ 150. Det är också bra att bromsa i kampanjer, typ från 80 ganska hårt ner till 50 och så vindare.

När jag körde i nordnorge stannade jag och kände på frambromsarna och de var knappt varma.

Det är inte i klippiga bergen i Kanada du ska köra i en pick-up som inte under sin livstid har sett en besiktning och dessutom med fallhöjder på 6000 meter.

Obs det blir annorlunda om du ska köra en släpvagn på två ton.
av knappen11
valln skrev:Alltså jag tror inte du behöver tänka traktorkörning från förkrigstiden och använda samma växel ner som upp.

Tänk bara på att inte köra för fort i toppen på berget, typ 150. Det är också bra att bromsa i kampanjer, typ från 80 ganska hårt ner till 50 och så vindare.

När jag körde i nordnorge stannade jag och kände på frambromsarna och de var knappt varma.

Det är inte i klippiga bergen i Kanada du ska köra i en pick-up som inte under sin livstid har sett en besiktning och dessutom med fallhöjder på 6000 meter.

Obs det blir annorlunda om du ska köra en släpvagn på två ton.

Ingen släpvagn. Men vet inte hur det ser ut, har bara erfarenhet från Mascadalen på Teneriffa.

Men det känns tryggt nu att det ska gå bra. Det är väl de gamla lådorna som var lite kämpigare att hantera. Och ja, det är från Narvik till Kristiansand vi ska, utmed hela östkusten och Trollstigen.
av Ronne
knappen11 skrev: Och ja, det är från Narvik till Kristiansand vi ska, utmed hela östkusten och Trollstigen.
Det låter som en riktigt kul resa! Och i en trevlig bil :-)-)
av knappen11
Ronne skrev:
knappen11 skrev: Och ja, det är från Narvik till Kristiansand vi ska, utmed hela östkusten och Trollstigen.
Det låter som en riktigt kul resa! Och i en trevlig bil :-)-)
Menade västkusten... :shock:
av valln
Det är inga problem med backigheten i Teneriffa, men däremot lirar inte spanjorer och bilar ihop...

Har Spanien bilbesiktning, känns teveksamt.
av knappen11
valln skrev:Det är inga problem med backigheten i Teneriffa, men däremot lirar inte spanjorer och bilar ihop...

Har Spanien bilbesiktning, känns teveksamt.

Nañana. :roll:

Sälj som skrotbil och köp en annan. F&ou[…]

Lackade plastdetaljer

Om det är 1k bättringsfärg brukar d[…]

Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]