- tis 14 jul 2015, 16:42
#989177
Hej.
Detta är troligen en pinsam fråga i mångas ögon, men jag ser den som billig.
Har en S60 MY15 T5, 8 växlade automaten med växelpaddlar. Ska bila i Norge i sommar och undrar hur den växellådan fungerar i bergkörning med motorbromsning? Bor i platta Sverige så jag har inte använt nedväxling här med paddlarna så mycket. Men i branta sluttningar, kommer våxellådan stanna på den växel jag väljer med paddlarna eller kommer den byta växel själv om farten ökar i nedförsbackarna? Att använda bromsarna är ju som bekant bara att glömma längre sträckor. Har tidigare kört i berg men då med manuell låda.
Har du erfarenhet och hur gick det?
Detta är troligen en pinsam fråga i mångas ögon, men jag ser den som billig.
Har en S60 MY15 T5, 8 växlade automaten med växelpaddlar. Ska bila i Norge i sommar och undrar hur den växellådan fungerar i bergkörning med motorbromsning? Bor i platta Sverige så jag har inte använt nedväxling här med paddlarna så mycket. Men i branta sluttningar, kommer våxellådan stanna på den växel jag väljer med paddlarna eller kommer den byta växel själv om farten ökar i nedförsbackarna? Att använda bromsarna är ju som bekant bara att glömma längre sträckor. Har tidigare kört i berg men då med manuell låda.
Har du erfarenhet och hur gick det?