mikebike skrev:ER skrev: Har ingen lust att möta folk på tvären med dubbfritt som tror för mycket om sig själva på vägarna.
Det är snarare tvärtom. Folk som kör med dubbat tror att det är sommarväglag året runt.
Även nu i juli är det en hel del trafikanter i Stockholm som kör med dubbat!
Inte vad jag ser, är alltid dubblösa som är huvudlösa och sen fastnar i backar, sitter i diken eller inte kommer fram på riktiga vägar vintertid, även dessa som blir mest offer av svarthalkan i övergångsperioden. Har fått ta över ett släp från en bil med dubbfritt som inte tog sig upp för en svag backe och inte ens lastad med 1200kg på vagnen men som S60:n med dubbat tuggade i sig an utan att ens tendera till hjulspinn. Sällsynta undantag finns och att polis inte efterlever dubbförbudet sommartid är bara att beklaga men bevisar bara hur urblåsta storstadsborna är när man kör vinterdäck sommartid då även sämsta regummering är bättre val än bästa dubbfria då dubbfritt är söndersajpat för att ens fungera på vintern och något bättre än bästa dubbat, men vissa vill byta däck minst 1ggr år vilket är resultatet efter missbrukat dubbfria vinterdäck på varma sommarvägar.
Är mera specifika bilmodeller med/utan takbox och/eller med barnstolar som envist övertolkar sin förmåga oavsett antal drivhjul och däcktyp. Ta och räkna på sportlovsveckan när fjollträsk har sin vecka och ta tex vägen till sälen då det är enkelriktat tvåfiligt beroende på vilket håll dom kör åt och alla ska bara om alla oavsett möten, detta är inte fallet när andra har sina veckor.
Saltet är den riktiga boven som ger falskt sommarväglag(inte däcktypen) och fyller ingen funktion utanför kollektivtrafikens huvudstråk, om man lät folk som inte kan köra bil köra i diket och låta vägarna vara riktiga och fina vintervägar skulle mycket vara vunnet och ev lärdom hos huvudlösa tas av misstagen OM dom kan lära sig dvs att vinter betyder halt och med dubbfritt innebär det betydligt lägre hastighet än med dubb för samma stoppsträcka som dubbat på isigt underlag ej upprivet av dubb innan.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..