Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som med allt annat i ämnet, så är det ju väldigt olika hur detta upplevs. Om vi bortser från det praktiska, vilket egentligen frågan gäller om jag inte missförstått helt. Så kan jag tycka att 19" kan vara okey på en V60 CC, men kanske är på gränsen.18" är helt okey, och 17"... blir också på gränsen. Kan tänka mig att 16" blir jättesköna att köra med och de sväljer säkert det mesta av det dåliga vägnätet med mer beröm än fyra 19", men snyggt... nä.

Beställde 20" till min XC60 D4 AWD MY16 som jag får hämta nästa vecka. Praktiskt? Säkert inte, men vill ha en SUV ändå, bla för att det är kul bilmodell och smidigt med överblicken över trafiken samt lättare att ta sig i och ur bilen, nu när man är mycket närmare pensionen än skolavslutningen. Snyggt? Absolut! Det är vad jag tycker, medans bla kollegan på jobbet tycker jag är helknäpp. Tur att det finns valfrihet. Mao, vi är så olika :wink:
Det är ändå rätt stor skillnad i körupplevelsen mellan t.ex. 17" och 20" på en xc60. Det är rejält svajigare och oprecisare med 17". Personligen tycker jag 20" är alldeles lagom på en xc60.
MartinS skrev:Det är ändå rätt stor skillnad i körupplevelsen mellan t.ex. 17" och 20" på en xc60. Det är rejält svajigare och oprecisare med 17". Personligen tycker jag 20" är alldeles lagom på en xc60.
Efter 2 veckor i en XC70 med 17" åretruntdäck (+70:n är vingligare från början) är jag beredd att hålla med dig. Svajig är ju XC60 med 17" dels pga 65-profilen men också för att det ofta sitter SUV-däck på. Hittar man Conti Sport Contact (finns väl ej som 235-65-17 men väl som 235-60-18) så gör det stor skillnad för svajigheten..
PH
Ja, väldigt konstigt...mamma o pappas XC60 med original 17" fälgar och däck var både stötig och de klagade på att den gungade i sidled. Lyckades övertala dem att köpa snyggare sommarfälgar i 18" med nåt Conti SUVdäck. Var svettig att de skulle klaga på mig vad hård den blivit... Döm om min förvåning när den blev mindre!! stötig. Gungningarna i sidled blev också mkt mindre...

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]