Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när jag haft min V60 D4 AWD Ocean Race ett litet tag kanske det är dags för lite jämförande observationer mot den Mercedes C220 W205 jag hade innan.
Mercan hämtade jag ut förra sommaren. Det var lite optimistiskt att det skulle funka med en ganska liten sedan och två barn samtidigt som man renoverar ett hus :) Så bagageronden vinner V60 givetvis.

C220 har som standard adaptiva stötdämpare som inte är ställbara. Komfort är det som gäller. Fjärdringskomforten är mycket hög! Dessutom säger den inte nej till aktiv körning. Jag har komfortchassiet på min V60 och den är aningens hårdare när man kör över ojämnheter. Ljudnivånerna är jämförbara med en liten fördel för C220. Det förklaras av att jag hade 205/60-16 på den och på V60 sitter det 234/45-18. Så med samma typ av däck är nog V60 snäppet före. På långfärd (60 mil) är V60 betydligt mer avslappnad. Nu är C220 en mycket bra långfärdsbil, men V60 är ännu bättre :) Jag var betydligt piggare när jag kom fram än vad jag brukar vara. Värst var min Octavia jag hade förut :/ Volvon känner man mer i ratten vad som händer. Det är lättare att köra rakt när man tex fipplar med stereon.
Mercedes är ju dyrare än Volvo helt klart. Jag valde en fleet edition och landade på 331' med automat och dragkrok. V60 hamnade på 326' och då fick jag Ocean Race, VOC och driversupport också. Det gör ju att den har mycket fler komfortfunktioner som värmare och radar till farthållaren. Så det är betydligt mer behagligt att köra volvon för samma pris.
Mercedes adaptiva led-strålkastare slår volvos aktiva xenon när det gäller ljusbildsreglering. Det var väldigt sällan någon blinkade i mötande fil när jag körde Merca. Med Volvon händer det väldigt ofta. Merca har fyra individuellt reglerbara led-lampor. Det syns att lampan längst till höger lyser för fullt och ger en ljus och fin vägren medan övriga är avbländade tex. Dessutom behövde man aldrig sätta igång automatiken. Ljusreglaget stod i auto och helljusspaken var på helljus hela tiden. Sen skötte bilen sig själv. I volvo måste man sätta igång både regnsensorn och helljusautomatiken varje gång.
Utseende är ju individuellt, men jag tycker att båda är riktigt snygga! Mercan hade en mer lyxig aura däremot.
Motormässigt är det ganska stora skillnader. Volvos femma låter mycket trevligare än Mercas fyra, men sen är det svårare för Volvo. Merca har en bättre automat och mycket lägre förbrukning. Där har inte min V60 en chans. Långkörning med Mercan i 130-150 så höll den sig på under 0,7 med marginal. V60 låg på 0,68 när jag höll 110-120 på samma sträcka. Körde jag landsväg (70-90) kom jag ner på 0,45. D4 awd får jag kämpa rejält med för att hålla under 0,6 på samma landsväg. Nu visste jag ju att den skulle vara törstigare så det är inget jag bryr mig så mycket om eftersom jag gillar motorn :) Framkomligheten i V60 har jag inte hunnit testa, men awd gör att den kommer att vara överlägsen... Dåligt plogade grusvägar var inte så kul med bakhjulsdriften.
Mercan ger ett lite bättre intryck i detaljerna. Knappar och reglaget är några snäpp bättre. Motorrummet är tätat så efter en vinter med mycket slaskkörning är motorn fortfarande helt ren. Det är sånt som ger den där extra premiumkänslan tycker jag. Däremot var plasten på mittkonsolen väldigt repkänslig och bilen blev extremt smutsig på sidorna.. Där är volvo bättre.

Väger jag in pengarna så är V60 en solklar vinnare. Hade jag haft en D4 VEA hade förbrukningarna varit likartade också. Gör jag någon sorts subjektiv bedömning så håller jag nog V60 som vinnare också. Den är en väldigt bra bil helt enkelt. Image-mässigt vinner Merca. Den där stjärnan i fronten har en väldigt lyxig och dyr image helt klart. Den ser ju ut som en liten s-klass och det var ganska många som tittade efter bilen :)
Hej,
Tack för en bra rapport.
Jag har en V60 D4 VEA Summum och funderar på en Mercedes C kombi nästa gång det är dags att byta bil.
Hur upplever du kvalitén i bilen när det kommer till oljud?
Upplever att min V60 har för sig lite konstiga knak/gnek ljud ibland men det är svårt att återskapa.
Undrar om du har märkt något liknande i din V60 och hur var det i din C220?
Alexander skrev:Hej,
Tack för en bra rapport.
Jag har en V60 D4 VEA Summum och funderar på en Mercedes C kombi nästa gång det är dags att byta bil.
Upplever att min V60 har för sig lite konstiga knak/gnek ljud ibland men det är svårt att återskapa.

Sorry om jag "lånar" tråden lite, från var i bilen upplever du dessa ljud?
Har själv en V60 MY15 D4 VEA automat med Summum & BE Pro och har inte upplevt några konstiga ljud.
Har nog aldrig provkört en bil som inte har haft något störigt oljud. Men sen kan det var olika mycket. Ju tystare bilen har gått desto jobbigare är det med skrammel och gnek
Hej Kluster,
Hade problem med mittkonsolen, att den "knakade" vid gaspådrag/bromsning men det lyckades verkstaden åtgärda.
Det kunde jag återskapa genom att trycka med tummen på mittkonsolen...

De övriga oljuden jag har lyckats identifiera men som är svåra att återskapa (uppkommer ibland) är:

* "Skarpt" klickljud från bakvagnen när man kör över t.ex. en broskarv med bakhjulen, oklart varifrån ljudet kommer. Jag vet inte om det är bagageluckan eller insynsskyddet som orsakar ljudet.
* Oljud från området kring passagerarsäte vid körning på ojämn/grov asfalt. Den här är svår att förklara, mer som ett rassel och som tur är uppkommer inte så ofta, har fått det på någon sträcka där asfalten var mer sliten än normalt.
* Den här är spännande, har fått den några gånger, orsaken vet jag inte, kan bero på temperaturväxlingar kanske, när bilen rörde sig "sidled", dvs. när jag svängde så knakade det från passagerardörren. Förklaringen jag har hittat på nätet säger att det är gummit som är torrt, speciellt BMW verkar vara drabbade (?), de har t.o.m. ett medel man ska applicera på gummit (gummi-pflege).

Jag kan säga att när jag fick bilen var den helt tyst, men allt eftersom tiden har gått har det uppkommit diverse ljud. Bilen är en MY14.
Störande ljud innefrån kupén är så drygt. Oförklarliga störande ljud är nästan en mardröm. Är själv av den sorten som avskyr sådant.

Hoppas du får bukt med oljuden!

Sorry snejkaj för att jag blev lite offtopic här :roll:
Bra rapport! Visst, vi är på ett Volvo-forum men du känns ändå neutral i ditt omdöme. (Alltså inte som Robert Collin som skriver för Aftonbladet!)

Jag tror Mercedes har fått göra bilen lite billigare för att kunna konkurrera med BMW 3xx och Audi A4 eftersom de ofta jämförs. Billigare bil = sämre känsla i materialen.

Det här med små ljud som uppstår har jag också haft problem med. I den flygande panelen så blev det nåt plastgnissel. Löste sig genom att trycka in en liten pappersbit i en skarv så det blev spänn i materialen... 8)
Alexander skrev:Hej,
Tack för en bra rapport.
Väldigt lite knak och gnek i min V60. Ibland något lite ljud från några plastsaker som vibrerar mot varandra. I mercan var det knäpptyst :)
Ja just det.. glömde att jag provade att bygga ihop en c-klass med typ samma spec som min v60 d4 awd ocean race BE-editon med driver suppert, voc och lastpaket. Då blev mercan helt sjukt dyr. En bit över halvmiljonen om jag inte minst fel. Bara en sån sak som att man vill kunna läsa av skyltarna så åker man på deras dyraste command online för 33'. Värmare 15', skinn 18', metallic 10'. Billigaste 4-matic 412' i grundpris... det rullar på snabbt uppåt. Så en välutrustad volvo är inte dyr :)

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]