Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suunto
Hej på er,

Plockade ut vår nya V60 med T5 motor (VEA) i okt förra året (MY15). Den har nu gått 1000 mil. RIKTIGT nöjd med bil och motor! :)
I helgen fick jag upp på displayen: Låg oljenivå, fyll på 1 Liter. Jag var in och köpte olja idag och fyllde på med 1 liter som bilen krävde och informerade om :D
Note: Ny olja till VEA motorerna: Castrol EDGE Professional V 0W-20 är en helsyntetisk motorolja speciellt utvecklad för högpresterande moderna motorer. Rekommenderas av Volvo och uppfyller Volvo VCC RBS0-2AE. Den senaste versionen av EDGE med Titanium FST.
Castrol EDGE Professional V 0W-20 har utvecklats i samarbete med Volvo speciellt för den senaste generationen prestandamotorer.

Detta bör väl ses som helt normalt. Dvs. ny bil/motor, 1000 mil. etc.
Info texten slocknade, bilen blev glad :)
av Droopy
alla motorer är ju såklart inte identiska, en del drar knappt någon olja alls och andra drar lite mer och en del drar mycket mer, så är det bara, och 1liter på 1000mil är inget onormalt iaf.

Tänkt dig tex Audi, där är det normalt med 0.5liter/100mil, enligt tillverkaren. tror tom det står i instruktionsboken.
Har en V70 T5 -15 snart 1100 mil, där lampan började lysa "Låg oljenivå, fyll på 1 Liter". Hade i 1/2 l först ingen skillnad, hade i en 1/2 L till men lampan lyser fortfarande men den digitala olje stickan visar fullt, så nu måste jag lämna den på verkstaden får dom se vad det är för fel. :(
av perhall
Lampan började just lysa i min T4, 1500 mil sen service, kör också hårt snarare än lugnt... 1 l på 1000 el 1500 mil är:
a/ helt normalt även om lägre förbrukning verkar vara vanligare
b/ ändå inget att göra åt eftersom de flesta bilfabriker tycker upp till 1 l på 100 el 150 mil är acceptabelt

PH
av III
mickepet91 skrev:Har en V70 T5 -15 snart 1100 mil, där lampan började lysa "Låg oljenivå, fyll på 1 Liter". Hade i 1/2 l först ingen skillnad, hade i en 1/2 L till men lampan lyser fortfarande men den digitala olje stickan visar fullt, så nu måste jag lämna den på verkstaden får dom se vad det är för fel. :(
Jag har en d4:a. Fick höra på servicen att alla oljenivågivare byts på service på bilar innan ett visst datum då dessa kan visa fel. Har du tur är det bara något sådant, Gick tydligen inte att byta utan att tappa ur oljan. Om detta innefattar bensinarna frågade jag inte men borde vara samma givartyp.

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]