Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hegus
Hej!
Någon som har en aning om va detta är för konstigt ljud som uppstår vid avstängning av motorn?

Förekommer mestadels när motorn är varm.

av HVTH
Hegus skrev:Hej!
Någon som har en aning om va detta är för konstigt ljud som uppstår vid avstängning av motorn?

Förekommer mestadels när motorn är varm.

Låter ju inge bra.. Du har inte försökt lokalisera ljudet lite närmre i motorutrymmet?
av III
Märkligt ljud, föreslår du öppnar huven och försöker lokalisera var det kommer ifrån genom att låta någon stänga av motorn när du lyssnar. Ta en bild på den komponenten som alstrar ljudet och lägg upp här kanske någon här vet vad det är och varför den alstrar ljudet.
av Hegus
Zanders skrev:Min v50 D4 lät också så ibland när man stängde av den. Tror inte det är någon fara, låter som en pump av något slag.
OK, intressant. Men du kom aldrig fram till va det var för något eller kollade upp det på verkstaden?
Användarvisningsbild
av Zanders
Hegus skrev:
Zanders skrev:Min v50 D4 lät också så ibland när man stängde av den. Tror inte det är någon fara, låter som en pump av något slag.
OK, intressant. Men du kom aldrig fram till va det var för något eller kollade upp det på verkstaden?
Nä den lät så från att den va ny så det va aldrig något jag reflekterade speciellt mycket över.
Användarvisningsbild
av Zanders
Hegus skrev:Då har man hittat orsaken. En trasig ventil till turbon. 2300kr. :roll:
Va? Går den konstigt på något sätt? Som sagt, min lät också så och kunde ibland låta så en stund om man stod på tomgång när den va varm. Men jag märkte aldrig något problem med den.
av Hegus
Zanders skrev:
Hegus skrev:Då har man hittat orsaken. En trasig ventil till turbon. 2300kr. :roll:
Va? Går den konstigt på något sätt? Som sagt, min lät också så och kunde ibland låta så en stund om man stod på tomgång när den va varm. Men jag märkte aldrig något problem med den.
Nej den går inte konstigt mer än att detta ljud uppkommer när den är varmkörd och man stänger av motorn. Dock ansåg man att dt kommer bli problem framöver om ventilen inte fungerar som den ska och jag kan inget om sånt så det är ju bara att lita på verkstaden. Har varit lite väl mycket småsaker på bilen det senaste. Trasigt Keyless, knakande ratt och nu detta. Lägger man till ordinarie service och slitagedelar så är jag nu uppe på femsiffrigt belopp på bilen på några månader. Man ska inte äga en bil utan garantier, det är ju helt klart.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]