Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skruvteknikern
Hej alla glada,

När jag kör min bil (ej stillastående) och går in i menyn inställningar under hastighets displayen så står det auto värmare och sedan kan man välja auto värmare på/av.

Notera att det under står "aktivering av extravärmare" är det här något ni har koll på, får lägga till att jag också har parkeringsvärmare med tidur i en helt annan meny. Gäller bilen V60 summum my15 om utrustning ev. spelar roll.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av svergie2
Skruvteknikern skrev:Hej alla glada,

När jag kör min bil (ej stillastående) och går in i menyn inställningar under hastighets displayen så står det auto värmare och sedan kan man välja auto värmare på/av.

Notera att det under står "aktivering av extravärmare" är det här något ni har koll på, får lägga till att jag också har parkeringsvärmare med tidur i en helt annan meny. Gäller bilen V60 summum my15 om utrustning ev. spelar roll.

Tack för hjälpen!
Det är för att få upp temperaturen i motorn snabbare när den är kall :)
av mikebike
svergie2 skrev:
Skruvteknikern skrev:Hej alla glada,

Tack för hjälpen!
Det är för att få upp temperaturen i motorn snabbare när den är kall :)
Njae.
I min gamla bil (XC60 -09) så styrde AUTO AV bara hjälpvärmen under färd, värmaren startade ändå alltid vid kallstart.
I nuvarande bilen vet jag inte säkert, men jag får upp varningen "Värmare ej tillgänglig p.g.a. låg bränslenivå" när jag startar bilen med lite soppa i tanken och "avstängd" värmare.
Användarvisningsbild
av Perra83
Är instruktionsboken trasig?

Nu för tiden går det att stänga av värmaren så den ej går på auto.

Bilen påminner säkert när bränslenivån är låg. Då går värmare inte att använda på något vis.
av mikebike
Perra83 skrev:Är instruktionsboken trasig?

Nu för tiden går det att stänga av värmaren så den ej går på auto.

Bilen påminner säkert när bränslenivån är låg. Då går värmare inte att använda på något vis.
Instruktionsboken är inte speciellt tydlig på den punkten och det är flera på forumet som hävdat att kallstartsfunktionen också kontrolleras med AUTO (på gamla bilen).
Vad menas med "nu för tiden"? Är det fr.o.m. MY14?
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu för tiden... ja... Nyare modeller kanske. S60 Classic el C30-12 startade värmaren när bilen ville det.

V70II har säkert så man själv kan välja auto el när man själv vill. V60 har det.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]