- sön 24 maj 2015, 01:48
Jag har kört både den amerikanska T5 AWD och den svenska VEA T5 och båda två kändes på precis samma sätt. De är högre än sina syskon som inte är CC, men körglädjen har inte gått förlorad. Min största farhåga var att det skulle bli alldeles för mycket som XC70 av dem, alltså ett väldigt mjukt chassi. Men hårdheten på chassit är nästan samma som en vanlig V60/S60, vilket gör att CC-modellerna känns nästan lika som de lägre bilarna. Med fördelen då att de är lite högre och har därmed ett lättare insteg. Dessutom tycker jag de är riktigt snygga båda två. Var väldigt sugen på att beställa en V60 CC, men V60 Ocean Race drog lite mer (är svag för den färgen) plus att jag tyckte CC blev lite väl dyr. Det är ju egentligen bara ett nytt, högre chassi och lite extra plast på sidorna krasst sett. Men har man behov av lite högre markfrigång så tycker jag V60/S60 CC är ett riktigt bra alternativ. Dessutom så står man ju ut lite och det känns lite "XC60 light" över den, vilket inte är en dålig upplevelse. Parkerade några gånger bredvid en vanlig V60 och då ser man verkligen skillnaden (65mm) i markfrigång.
Båda bilarna har börjat produceras i Torslanda redan, så någon gång före eller strax efter semestern borde handlarna ha fått bilar att visa.
Kör: V60 D4 manuell Ocean Race BE Pro -16
Tidigare: V40 D3 manuell R-design -14
Beställt: S90 T5 automat R-design -18
Made by Sweden
Designed around you