Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
EjS skrev:
joel80 skrev:Är det varmt ute ökar ACn förbrukningen med 10-15% när den får jobba. Så lite dumt att ha igång den med rutor/taklucka öppen är det nog!
Med taklucka öppet är det inte bra att åka mer än 110 kmh. Om den är stängt går det i vanlig tillåtet fart 130 kmh - och fortfarende med ac.

Så faktisk sparar jag bränsle med takluckan öppet och ac på.
Eftersom öppen taklucka eller fönster försämrar aerodynamiken rätt mycket så förlorar du på det också.. ;)
av svedan
Bilen känner av om t.ex. fönstret är öppet och ac går ner i effekt. Är det hett, och man vill snabbt kyla ner, är det stängda rutor som gäller ( första 30 sekunderna när man kör kan det vara bra att öppna alla fönster för att snabbt vädra ut det som är varmare än uteluften).
av Rudolfs
Varför skulle man behöva stänga av klimatanläggningen för? Tror ni att den går sönder för att ni öppnar ett fönster eller takluckan? Hur fasen gör ni då när ni åker igenom en drivethru?

Jag har ALDRIG i någon av mina bilar stängt av acn eller något annat i bilen för jag öppnat en lucka eller fönster. Och ALDRIG har någonting gått sönder.
Användarvisningsbild
av joel80
Rudolfs, du kanske ska läsa inläggen i tråden innan du ställer frågan som diskuteras. Ingen har sagt något om att det skulle gå sönder.. Det gör inte mina element hemma heller om jag har igång dem under hela sommaren.. men det är rätt jävla onödigt och det kostar lite extra.
Användarvisningsbild
av EjS
Rudolfs skrev:Varför skulle man behöva stänga av klimatanläggningen för? Tror ni att den går sönder för att ni öppnar ett fönster eller takluckan? Hur fasen gör ni då när ni åker igenom en drivethru?

Jag har ALDRIG i någon av mina bilar stängt av acn eller något annat i bilen för jag öppnat en lucka eller fönster. Och ALDRIG har någonting gått sönder.
Det är ju också vanligt att köra på med ac i en cab även när taket är gömt bort. Hade präcis cab som hyrbil i usa och det funkade bra med ac på max och taket ner.
av Rudolfs
EjS skrev:
Rudolfs skrev:Varför skulle man behöva stänga av klimatanläggningen för? Tror ni att den går sönder för att ni öppnar ett fönster eller takluckan? Hur fasen gör ni då när ni åker igenom en drivethru?

Det är ju också vanligt att köra på med ac i en cab även när taket är gömt bort. Hade präcis cab som hyrbil i usa och det funkade bra med ac på max och taket ner.
Jag åker också alltid med ac på när jag har caben nere på mina bilar.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]