Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ahlberg
Hej,
Min V60 D5 2012 R-design tycker jag viner lite i automatlådan när oljan blivit varm i lådan. Tycker även att den ibland slirar lite vid lut uppåt. Störande då man är lite allergisk mot "missljud". Den har endast gått 6600mil.
Dags för spola lådan eller kalibrera / uppdatera? Verkar tidigt kan tyckas?
Idéer / tips?
Användarvisningsbild
av EjS
Min låda på xc70 d5 slirar också lite grann även i lock-up. Dock aldrig mer än 50-100 varv. Så har det altid varit även om jag bytt olja. Så jag åker utan att tänka så mycket...
av III
Vet ej om det är slirande men du märker det på varvräknaren om du kör med lock-up:en inkopplad släpp gasen och se på varvräknare, ge sen gas men inte så att lock-up:en släpper så ser du en obetydlig varvtalsskillnad. Kan nog uppfattas som slirning men undra om det slirar eller bara är en varvräknareffekt. Alla automater jag kört har reagerat så så det är nog helt normalt. Eller så har jag haft förmågan att hamna i felaktiga bilar. Hm...
av Schmoyoho
Tror inte lådorna är helt knäpptysta helt enkelt. Jag har för mig att jag hört ljud som följt varvtalet som jag vill minnas kom från växellådan. Hördes mest på ettan, mindre på tvåan och inte alls på trean.

Angående slir i motlut, händer det alltid? Eller vid körning på hög växel? Lådan kan köra antingen helt utan lock-up, med s.k slipping lock-up och full låsning. Kanske är slipping lock-up du känner av? Vad händer om du växlar manuellt och kör i en backe där du erfarit slirandet tidigare, vid samma fart/belastning osv. Växlar man manuellt ska lådan låsa växlarna lite mer bestämt om du inte hamnar helt utanför dess comfort zone, s.a.s.
av Ahlberg
Har inte hört ljudet tidigare men skall ut o testa att växla manuellt i lut o se hur det visar sig. Man har ju hört folk som bytt olja och spolat lådan och tycker den växlar kanonfint efteråt. Kanske höra med volvo även om de kan se eller ha en åsikt.
av Ahlberg
När jag var ute o körde och hörde det vinande ljudet skruvade jag ner fläkten och ljudet minskade. Så det verkar som att varvtalet påverkade ljudet beroende på hur mycket fläkt som var på...
Kan möjligtvis AC :n eller fläktsystemet vara boven som gör ljudet? Blev betydligt mindre när jag skruvade ner fläkthastigheten helt... Idéer?
Användarvisningsbild
av EjS
Det finns visst flera fall där fläkten ger oljud. Om det är lagret eller smuts är svårt att säga. Jag har lite oljud från fläkten. Det också levar jag med!
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]