Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petlin
Hej,

har en V60 T4F Automat årsmodell 12. Gått cirka 7500 köpte begagnad vid 6500.

Jag har problem med den när den går på E85. Vid uppstart på morgonen rycker bilen något oerhört och det blir misständningen i alla cylindrar. Bilen tar inte gaspådrag utan jag kan trycka plattan i botten men motorn varvar inte upp utan går på väldigt låga varv (antagligen pga. alla misständningar). Lampan för "fel på avgasreningssystem" blinkar. Om jag stannar, stänger av motorn och startar igen blir det bättre, inga misständningar men ändå ryckig körning första halvkilometern. Lampan för fel på avgasreningen kan ibland lysa konstant istället för att bara blinka (har släckt själv några gånger via odb2-dongel och mobil). Efter halvkilometern går bilen sedan hur bra som helst.

Har haft bilen inne på reguljär service (Volvo Original) och nämnde detta problem. Han sa att han läste av några felkoder, nollställde adaptionen, byte tändstift och att det nu inte skulle vara några problem. Men detta hjälpte inte, fortsatt samma problem.

Går bilen på 95okt uppstår inte dessa problem, däremot kan bilen upplevas lite "hetsig" första minuterna ifrån kallstart och tendenser till lite ryck, men inte i närheten som när den går på E85.

Felkoderna man läser ut är: P0300, P0303, P0301, P0301 alltså misständningar i alla cylindrar.

Vad tror ni det beror på och vad kan man göra åt det tror ni?
Kör du raka vägen hem från macken när du tankar E85? Förra generationens motorer krävde att du kör 10-15 minuter varje gång du bytt bränsle. Annars betedde sig bilen som du beskriver.
av petlin
crumpets skrev:Kör du raka vägen hem från macken när du tankar E85? Förra generationens motorer krävde att du kör 10-15 minuter varje gång du bytt bränsle. Annars betedde sig bilen som du beskriver.
Problemet uppstår även om bilen gått långt på E85 dagen innan.

Det märkliga är att bilen går bra "när den kommit igång" vilket innebär omstart och en ryckig körning första 0,5-1,0 KM. Sedan går den hur fint som helst. Det borde väl utesluta en del fel som borde yttra sig konstant?

Tillägg: Kan även informera om att jag via OBD2-dongel läst ur etanolhalten hur bilens system för att utesluta att det är adaptionen det är fel på. Bilens datorsystem visar rätt blandning E85 jämfört vad jag tankat, dvs. på en fulltank E85 visar bilens system ca 83 % E85 men problemet uppstår ändå. Detta borde väl utesluta att det är adaptionen det är fel på?
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. När köpte du bilen? Är det mindre än 6 månader sen kan det här nog lätt gå som ursprungsfel. Då är det upp till försäljaren att fixa.. Om ni bara kan komma fram till vad som är fel. :)
av Droopy
petlin skrev:Hej,

har en V60 T4F Automat årsmodell 12. Gått cirka 7500 köpte begagnad vid 6500.

Jag har problem med den när den går på E85. Vid uppstart på morgonen rycker bilen något oerhört och det blir misständningen i alla cylindrar. Bilen tar inte gaspådrag utan jag kan trycka plattan i botten men motorn varvar inte upp utan går på väldigt låga varv (antagligen pga. alla misständningar). Lampan för "fel på avgasreningssystem" blinkar. Om jag stannar, stänger av motorn och startar igen blir det bättre, inga misständningar men ändå ryckig körning första halvkilometern. Lampan för fel på avgasreningen kan ibland lysa konstant istället för att bara blinka (har släckt själv några gånger via odb2-dongel och mobil). Efter halvkilometern går bilen sedan hur bra som helst.

Har haft bilen inne på reguljär service (Volvo Original) och nämnde detta problem. Han sa att han läste av några felkoder, nollställde adaptionen, byte tändstift och att det nu inte skulle vara några problem. Men detta hjälpte inte, fortsatt samma problem.

Går bilen på 95okt uppstår inte dessa problem, däremot kan bilen upplevas lite "hetsig" första minuterna ifrån kallstart och tendenser till lite ryck, men inte i närheten som när den går på E85.

Felkoderna man läser ut är: P0300, P0303, P0301, P0301 alltså misständningar i alla cylindrar.

Vad tror ni det beror på och vad kan man göra åt det tror ni?
Min V70 T4F har betett sig så från dag 1, dok så var ryckningarna inet så de störde från början, försvann efter ca 3km körning, samma visa varje dag, oavsett bränsle. Det blev värre med tiden och i December -13 rasade spridarna opch någon tryckgivare byttes i samma veva.

I Juni var det dags igen, bilen gick ryckigare och ryckigare för var dag och sedan var det dags för spridarhaveri för andra gången. Denna gång byttes samtliga till en ny modell. Bilen går fortfarande inte bra men betydligt bättre med de nya spriarna iaf. Förut så klippte spridarna vid kraftig acc på motorvägen, precis som om man vred av tändningen.

Du har ju helt klart ett alvarligare fel, dok så käns det ju inte som varken tryckgivare el spridare då den går bra på bensin. Det ä rbara att vara på verkstaden, emissionsgarantin tog mina fel då nybilsgar hade gått ut, men maskinskada täcker det ju ochså, där åker du ju dok på en självrisk.
av Rådlös
Du skall nog trycka på verkstaden. Utsläppsgarantin (om det är dåliga avgaser?) gäller ju i 5 år eller 8000 mil, det som inträffar först. (Om jag minns rätt?)
Så har du kört 7500 nu så har du "lite bråttom".
Och först som sist, godta inget dravel om att köra på bensin emellanåt. Vi är många som aldrig har kört på annat är E85. Det fungerar.
av perhall
Har en kollega som hade samma problem med en MY11 A4 2,0TFSI. Stod veckor på verkstad ett par gånger. Bytte spridare i ett par omgångar. Den gick aldrig bra på etanol. När toppen slutligen renoverades (bilen var då drygt 2 år) gick den bra. Och han vågade inte tanka etanol mer.
PH
av petlin
Dragonlord skrev:Förra ägaren körde enbart på E85 i 1 år! Sen bytte jag till 95 oktan och körde vi 5 dagar och sen började den Rycka + misstända på 95 oktan
Vi köpte bilen den 2/3-15
Hur har det gått, löste det sig av sig själv eller in på service? Isf, vad sa de?
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]