Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Hej!
Jag har dålig koll när det gäller batteriförbrukning o så.
Jag har nyss köpt en beg XC60 och använder värmaren typ två gånger per dag, till jobbet och från jobbet.
Åker väl typ dom 5 minuterna till jobbet o 5 från plus lite körning i stan på eftermiddagarna. Hur stor är risken att batteriet laddas ut?
Tänker på dom korta körsträckorna.
I övrigt, vilken nytta gör extravärmaren och hur länge går den när man kör?
En sista fråga, om jag ställer timer på tex 22.15 men inte kommer exakt den tiden, hur länge står han o värmer efter då?
Användarvisningsbild
av Kite
Vet inte om det skiljer mellan årsmodell men upplever att min V60 MY15 stannar direkt vid inställt klockslag, dvs ingen eftergång alls.
Användarvisningsbild
av P210
Kollat instruktionsboken :wink:
Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande startproblem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle.
Läge för underhållsladdning m.a.o!
Direktstart och direktavstängning
Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i max 50 minuter.
OBS! Bilen kan startas och köras medan bränsledrivna värmaren är igång.
Hur värmaren beter sig vid start om den startats på tidur verkar skilja mellan t.ex min V50 och V60/XC60 - min fortsätter oftast gå till motorn har fått arbetstemp, men har läst att andra här på forumet oftast noterar att den stannar när man drar igång bilen - kanske det som kallas för direktavstängning ??:-/
Vet inte om det skiljer mellan årsmodell men upplever att min V60 MY15 stannar direkt vid inställt klockslag, dvs ingen eftergång alls.
Så gör min också - ställ den på en kvart senare än du tänker åka så slipper värmaren gå så länge och du sparar lite batteri om du inte blir sen.. det räcker oftast att värmaren får jobba en 10-15min för att du ska nå effekt!
Användarvisningsbild
av Thorssa
En bra tumregel är väl att köra bilen lika länge som värmaren går, annars är det nog klokt att underhållsladda!
av Nicco
Min värmare stannar då man har nått den inställda tiden för timern, oavsett om bilen är avstängd eller igång. När man kör direktstart av värmaren går den tills jag själv väljer att stänga av den, eller tills max timeout (50 min?).
av Putte1970
Det hände flera gånger att när jag hadde kört min dieselvärmare var batteriet tomt när jag skulle starta. Normalt skal dieselvärmaren stoppa om batteriet är svagt och om det är lite diesel i tanken. Jag kompletteringsladdade och det funkade ett tag. Så kom problemet igen. När batteriet går lågt så kommer det upp massor med alarm i tillägg till "low batt".
Fick Volvoverkstaden att se på det flera gånger MEN de sa att det inte var något fel med mitt batteri. De provade med att uppgradera programvaran flera gånger.
Till slut fick jag iden om att verkstaden skal köra dieselvärmaren och sedan checka batteriet. Då blev det nytt batteri!
Kan vara ett tips.
Thorssa har en god tumregel, kör man 15 minuter värmare så måste man köra motsvarande 15 minuter bil.

Torssa har helt rätt. Jag fick den tumre
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]