Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
Har problem med att det försvinner kylarvätska (d3) och misstänker att det byggs upp tryck. Har hört att värmaren skulle kunna vara orsaken om det är en spricka i huven på den så att det kommer in avgaser i kylarsystemet.

Om det är det som är problemet och man inaktiverar värmaren via menyerna, borde problemet försvinna i så fall?

Hur vanligt är det att man får byta topplockspackningar på dessa motorer? Är det långsökt eller ett sannolikt problem?
av stenakep
Hej.
Vet inte hur vanligt det är med packningsbyte generellt men jag gjorde det i julas på min f.d. D3 My12. Gick på konsumentgarantin då de menade att "det var ett gäng dåliga packningar". Har en kollega med en likadan bil som också bytt packning.
av megadeath
kul :shock: att det är fler som har samma problem som mig, fast jag har en import xc60 d3 -10 utan värmare.
till stenakep: var det topplocks packningar som byttes?
har funderingar på om det är värmepaketet i kupen som läcker.

villrådig som faen.
av ridax
stenakep skrev:Hej.
Vet inte hur vanligt det är med packningsbyte generellt men jag gjorde det i julas på min f.d. D3 My12. Gick på konsumentgarantin då de menade att "det var ett gäng dåliga packningar". Har en kollega med en likadan bil som också bytt packning.
Vilken verkstad var det som gjordr bytet åt dig och verkade för attndet skulle gå på garantin? Var det inom garantitiden eller tog de det som goodwill?
av stenakep
I och med att jag ägt bilen sedan den var ny och den var mindre än 3 år gammal vid skadetillfället så gäller tydligen konsumentgaranti om det är ett fabrikationsfel. Det var hos BilNilsson i Alingsås och det var inga som helst konstigheter.
De menade att det var en serie topplockspackningar som hade tillverkats åt/med Ford som hade dålig kvalitet. Detsamma gällde min kollega.
Hade ju en j--vla tur, det var bara två veckor kvar till att bilen blev 3 år. Kamremsbyte ingick så min son som köpte bilen av mig blev också glad.
Användarvisningsbild
av Momentum
Konsumentköplagen är det nog som avses

http://www.konsumentverket.se/vart-arbe ... ler/lagar/

Reklamera felaktiga varor

Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, om du inte har en garanti som säger något annat.
av megadeath
megadeath skrev:kul :shock: att det är fler som har samma problem som mig, fast jag har en import xc60 d3 -10 utan värmare.
till stenakep: var det topplocks packningar som byttes?
har funderingar på om det är värmepaketet i kupen som läcker.

villrådig som faen.
verkar vara löst, fyllde på ny glykol och klämde på alla slangarna, verkar ha varit en luftficka någonstans.
satte dit en elektrisk motorvärmare i höstas, kan ha fått en luftficka i samband med det. :?:
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]