Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I sommar blir jag en glad ägare till en Volvo XC60 D4 AWD, MY 16. Efter mycket om och men har jag bestämt vilken utrustning jag vill ha och det finns sannerligen mycket godis att välja emellan. Ett litet dilemma har varit valet av däckdimension. XC60 är väl inte känd för att vara direkt bränslesnål men jag är ändå intresserad av hur stor differensen i förbrukning är mellan 17, 18... 20 tum (på ett ungefär)
Hur mycket drar för övrigt en inkörd XC60 med 17 tum? På detta forum har jag fått uppfattningen att normalförbrukningen ligger mellan 07-08 liter milen blandad körning. Har MY 16 någon betydelse i sammanhanget?
Om du jämför 18-20 tum med lika breda däck och där däcken är lika hårda (lika rullmotstånd) så borde hjulen påverka mycket lite, eftersom endast rullomkretsen skiljer. Om du däremot jämför 17'' på 225mm breda däck med 20'' på 255mm breda däck så kommer du få en skillnad.

Jag kan inte tänka mig att man märker någon större skillnad i förbrukning mellan MY16 och tidigare årsmodellen. Kanske någon procent med hjälp av start/stopp beroende på hur man använder bilen.
Nicco skrev:Om du jämför 18-20 tum med lika breda däck och där däcken är lika hårda (lika rullmotstånd) så borde hjulen påverka mycket lite, eftersom endast rullomkretsen skiljer.
Troligtvis väger 20"-hjulen även mer vilket innebär att mer ofjädrad massa och att det krävs mer energi för att få dem att rotera vilket i sin tur innebär att det går åt mer bränsle.
Hur mkt mer finns det säkert andra som vet :)
Bra fråga. Den större fälgens vikt ökar förbrukningen, mera att snurra runt. Ännu mera märkbart är bredden. Ju bredare ju törstigare. Dels rullar det trögare dels ger det mera luftmotstånd. Som exempel drog min förra s60 ungefär en halv dl mera per mil med sommardäck än med dubbade vinterdäck. 225/45 17 på sommaren och 195/65 15 dubb på vintern. Samma dimension så hade dubbdäcken förbrukat mera. Såklart samma typ av användning av bilen.
Jag har 18" Fortuna (12,2kg tunga och 235 breda) med friktionsdäck på vinter och 20" Ixion II (13,4 kg tunga och 255 breda) på sommaren. Det skiljer faktiskt lite i förbrukning :wink:

Men det är svårt att veta exakt, eftersom att jag har kört värmaren nästan varje gång när jag haft vinterhjulen på och då blir den uppmätta förbrukningen inte rättvis. Men gissar på några cl per mil. Jag kör en MY15 XC60 D5 Black-R automat. Kör 85% motorväg 15% stadskörning och ligger på ca 0.75-0.8 just nu.

Summan av detta är att det är lätt värt med 20" på sommaren för det är mycket snyggare! :-)-)
III skrev:Samma dimension så hade dubbdäcken förbrukat mera. Såklart samma typ av användning av bilen.
Nja, inte helt säkert. Min V50 drog några cl mindre med vinter än sommardäck. 205/55/16 på bägge.

Har även två kompisar med Passater som upplever samma sak.

Sedan kan jag hålla med om att vinderdäcken borde göra att förbrukningen ökar.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]